Kirkenes - Bergen

1998

In het jaar 1998 reden we met onze T2 bus op zaterdag 11 juni naar het hoge noorden met als  eindbestemming Kirkenes in noordoost Noorwegen. We hadden geboekt op het oude schip MS Lofoten voor de terugreis naar Bergen.

Donderdag 6 augustus, Kirkenes.

7.00 uur present. De koffers pakken voor onze 6-daagse cruise naar Bergen. Ook de “Groene” kreeg een wasbeurt, tenslotte moest hij fotogeniek aan boord prijken. De boot kwam volgens het tijdschema het fjord bij Kirkenes invaren. Het schip oogde precies zoals wij het hadden voorgesteld van afbeeldingen uit de folder. Nadat alle pallets in en uit de ruimen waren gehesen, was omstreeks 13.00 uur ons busje aan de beurt. Een niet alledaagse gebeurtenis voor de oude VW.

De 2de stuurman controleerde de auto op eventuele beschadigingen. Ook moest ik hem het versnellingsmechaniek en de plaats van de handrem wijzen. Deze jongens waren kennelijk niet meer aan het luchtgekoelde mechaniek gewend. Zelf mocht ik de wielen op de hijsbanden rijden. Daarna verhief hij zich van de grond om met een majestueuze zwaai op het voordek aan de reling te belanden. Een van de dekwerkers reed wat heen en weer om hem aan de rand van de reling te manoeuvreren. De “Groene ” had de beste plaats aan boord gekregen. De hijswerkzaamheden trokken veel bekijks bij de reeds aanwezige passagiers.

De eerste lunch met veel vis was perfect. Rondgang over het schip en de hut inrichten. De hut met groot raam aan bakboord was prima. Een douche genomen na alle dagen vrij kamperen. Het schip gleed geruisloos door de Barentszee naar de eerste haven Vardø. ’s Avonds een diner met toepasselijk rendiervlees. Een prachtige avondtocht naar de havens Batsfjord en Berlevåg. Daarna hoog tijd om naar bed te gaan.
De aankomst MS Lofoten in Kirkenes.

De voorbereidingen op de wal.

Vrijdag 7 augustus.

Een rumoerige nacht met drie aanloophavens. Bij iedere haven toch nieuwsgierig en even uit bed om te kijken. Bij Mehamn om 1.30 uur kwam de zon reeds op. Prachtig gezicht. Voorts stopten we in Kjollefjord (4.00 uur) en Honningsvåg (5.45 uur) Prachtig weer en een gladde zee. We namen om 8.30 uur een ontbijtje. Onderweg de dagelijkse ontmoeting met het noordgaande Hurtigruten schip. Deze keer  MS Kong Harald. Via de intercom werd dit enkele minuten van tevoren gemeld. Het nieuwe schip groette het oude het eerst met de scheepshoorn. De bemanning op beide schepen stonden te zwaaien met lakens.

Vannacht was ook een diesel aggregaat naast ons busje geplaatst. Gelukkig voor ons hadden we dit angstige hijsavontuur niet gezien.

In iedere haven zweefden de pallets met druipende dozen vis, groenten, wc-rollen, bouwmaterialen enz. over ons witte Westfalia dak. Maar ook het vet van de staaldraden had zijn sporen achtergelaten. De “Groene” werd zo meer en meer een gepekelde haring. In de ochtend deden we Havøsund aan en in Hammerfest na een stevige lunch nog even de stad in naar het gezellige winkelcentrum aan de haven. Voorts legden we aan in  Øksfjord en  Skjervøy. 18.00 uur kwam er wat zeemist. Prima diner met vis. In de avond wisselden zon en mist elkaar af. Prachtige pasteltinten op de kusten. We zagen (vermoedelijk) bruinvissen boven water springen. 22.00 uur passeerde ons MS Polarlys. Met moeite om wakker te blijven lukte het mij toch om ons schip in Tromsø onder de brug te zien varen. Daarna 00.15 uur naar bed. Deze dag had het schip 8 havens aangelopen.

Vanuit de hut, de kust van Korsneset.

Batsfjord en een Russische visser.

Zonsopkomst 1.30 uur te Mehamn.

Magerøya, het Noordkaapeiland.

Hammerfest in zicht.

Zaterdag 8 augustus.

Vannacht gestopt in Finnsnes (niets van gemerkt). Om 6.30 uur uit bed. Het weer zag er wat regenachtig uit. Vandaag de mooie Lofotentocht. Na het ontbijt meerden we om 8.00 uur af in Harstad. Risøyhamn, Sortland, Stokmarknes, Svolvær en Stamsund zijn de volgende havens volgens het vaarschema. Een rijk voorziene lunch zoals gewoonlijk om 12.30 uur. In Stokmarknes was er tijd voor een kleine wandeling langs de museumboot MS Finnmarken. ’s Middags maakte de boot een geweldig mooie omweg door het bekende Trollfjord en daarna door de nauwe Raftsundet. In Svolvaer even tijd voor een wandeling langs de haven. 10.30 uur na afvaart uit Stamsund gingen we naar bed. Ingeslapen op de zeedeining op weg naar Bodø.

Bij Harstad MS Narvik passeert ons.

De brug bij  Risøhhamn.

De brug bij Stokmarknes.

Bewolking bij de Lofoten.

 

De smalle doorgang in het Trollfjord.

De rotsen langs de ruige Raftsundet.

Om de hoek bij Svolvaer.

Op weg naar Stamsund.

Zondag 9 augustus.  Om 5.30 uur uit bed en een verkwikkende douche om echt wakker te worden. De zon scheen al op de rotsen en sneeuw. De eerste haven was Ørnes. Na het ontbijt gingen we buiten zitten op ons plekje op het brugdek (winterjas aan). Op dit schip was het toegestaan op beide brugvleugels te staan en naar het manoeuvreren tijdens aan- en afmeren te kijken.

Omstreeks 9.15 uur passeerden we weer de Poolcirkel. We vaarden de hele tijd tussen de rotsen door. Even stopten we in de haven van Nesna. In Sandnessjøen konden we tijdens het gebruikelijk laden en lossen even een wandeling maken langs de kade. De “Seven Sisters” zaten helaas met de toppen in de wolken. Af en toe viel er een bui. Ook in Brønnøysund maakten we een wandeling, maar op zondag was alles gesloten.  Met het schip maakten we een kleine omweg om het gat in de berg Torghatten goed te kunnen zien.

De laatste haven vandaag was Rørvik. We maakten een wandeling door het centrum en zagen daarna aan de kade het zusterschip MS Harald Jarl stuntelend aanleggen. Het ging ook weer regenen. Snel na ons vertrek, om 10.30 uur, begon de zeedeining en daarom snel naar bed.

De haven van Brønnøysund.

Torghatten met het gat (goed kijken).

MS Harald Jarl was in dienst als Postboot van 23 juni 1960 tot 10 oktober 2001.

Maandag 10 augustus. Na een onrustige nacht door de zeedeining lagen we bij het ontwaken precies om 6.30 uur in Trondheim aan de kade. Na het ontbijt hadden we tijd genoeg om een wandeling te maken naar het centrum met de Nidarosdomkerk en de huizen op palen aan het water. Na Tronheim volgde de tocht door het 130 km lange Trondheimsfjord.

Na de geweldige lunch deden we even een middagdutje en daarna buiten genieten van het voorbijglijdende landschap. Een kort bezoekje aan de wal in de mooie plaats Kristiansund. Daarna volgt de prachtige tocht naar Molde. Het laatste diner was een happening. Weer op het dek genoten we van de kusten en een wandelingetje op de kade van Molde. Om 10.15 uur begaven we ons tevreden naar bed.
Uitgang van het Trondheimsfjord.

Het benedendek op het achterschip.

Kristiansund in zicht.

Kristiansund.

Dinsdag 11 augustus. De laatste dag aan boord. Onrustige nacht in verband met lawaai bij het laden en lossen in Torvik. 5.00 uur uit bed om te genieten van het ochtendgloren, vuurtorenlichten enz.

Na het oponthoud in Måløy, vaarden we door het smalle fjord langs enorme rotsen met de Hornelen (860 meter recht omhoog) als topper. Ook MS Nordkapp passeerde ons in de bocht van het smalle fjord. Dus niet voor niets vroeg uit de veren gegaan. Na de laatste aanlegplaats in Florø ging het in sneltreinvaart naar Bergen. We vaarden nu door smalle passages en tussen rotseilanden. De allerlaatste lunch met weer enkele borden lekkere vis gingen er weer goed in.

Precies volgens het boekje kwamen we om 14.30 uur aan in de grote haven van Bergen.

Na 1400 zeemijlen varen, ontscheepten we ’s middags in Bergen. Nadat alle passagiers met hun vele bagage door de bemanning van boord waren geholpen, was de vracht en dus de “Groene” aan beurt om te worden ontscheept. Deze reis was een unieke ervaring en precies zoals in de informatie stond:  Een van de mooiste avonturen in je leven.

De brug van Malø.

MS Nordkapp passeerde in de bocht.

Hornelen.

Het eiland Alden (481 m. boven de zeespiegel)

De smalle doorgang tussen de rotsen.

Terug naar het Hurtigruten-menu