De schepen van de Hurtigruten.
 
2020
Met dank aan  Harald Richter voor de foto's in Hamburg.

MS FRIDTJOF NANSEN

Bouwjaar: 2020. Scheepswerf: Kleven Yards.

Capaciteit: 530 passagiers, 264 hutten. Afmetingen: 140 x 23,6 m.

Snelheid: 15 knopen.

In 2020 voegde Hurtigruten een gloednieuw schip aan zijn vloot toe: de MS Fridtjof Nansen. Het ultramoderne schip is voorzien van nieuwe en milieuvriendelijke hybride technologie die het brandstofverbruik verlaagt en de wereld laat zien dat hybride voortstuwing op grote schepen mogelijk is.
MS Fridtjof Nansen is een bijna identieke tweeling van MS Roald Amundsen. Emissies worden verminderd door te varen met elektrische voortstuwing. Innovatieve duurzame technologie verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de schepen met 20 procent.
De nieuwste toevoeging aan de Hurtigruten vloot zal het erfgoed van haar naamgenoot eren - de Noorse ontdekkingsreiziger, wetenschapper, humanitair en Nobelprijswinnaar voor de vrede Fridtjof Nansen. Bekend om zijn innovaties in Noordpoolexpedities, leidde Nansen de eerste oversteek van Groenland op langlaufski's. Hij is misschien het meest bekend om zijn poging om de geografische Noordpool te bereiken tijdens de Fram-expeditie (1893-1896).
2019
MS ROALD AMUNDSEN

Bouwjaar: 2019. Scheepswerf: Kleven Yards.

Capaciteit: 530 passagiers, 264 hutten. Afmetingen: 140 m x 23,6 m.

Snelheid: 15 knopen.

 

 

In 2019 voegde Hurtigruten een gloednieuw schip aan zijn vloot toe: de MS Roald Amundsen. Het ultramoderne schip is voorzien van nieuwe en milieuvriendelijke hybride technologie die het brandstofverbruik verlaagt en de wereld laat zien dat hybride voortstuwing op grote schepen mogelijk is.
MS Roald Amundsen is de eerste van twee hybride schepen die Hurtigruten de komende jaren aan zijn vloot zal toevoegen. Emissies worden verminderd door te varen met elektrische voortstuwing. Innovatieve duurzame technologie verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de schepen met 20 procent.

2011

MS FRAM

 

Bouwjaar: 2007

Capaciteit: 500 passagiers, 318 bedden, 25 auto’s.

BRT: 12.700 ton. Afmetingen: 114 m x 20,2 m x 5,1m.

IJsklasse: 1B Snelheid: 16 knopen.

MS Fram werd vernoemd naar het poolschip van de beroemde ontdekkingsreiziger Fridtjof Nansen en is het nieuwste schip van de Hurtigruten vloot. De Fram werd speciaal voor de ontdekkingsreizen naar de Noord- en Zuidpool met hoge ijsklasse en de modernste technische standaards als stabilisatoren ontworpen.

MS MIDNATSOL

 

 

 

 

Bouwjaar: 2003 in Trondheim.

Capaciteit: 1000 passagiers, 650 bedden, 45 auto’s.

BRT: 16.151 ton. Afmetingen: 135,75 m x 21,5 m.

Snelheid: 18,5 knopen. Rederij: Hurtigruten Group ASA.

MS Midnatsol vaart sinds mei 2003 in de vloot en behoort daarmee tot de drie nieuwste en grootste Hurtigruten schepen, die naast veel hutten ook het grootste aanbod aan suites hebben. MS Midnatsol is qua bouw nagenoeg gelijk aan het zusterschip MS Trollfjord. Karakteristiek is de panorama salon, waarvan de royale glazen voorkant zich over twee dekken uitstrekt, evenals het modern vormgegeven glazen atrium in het midden van het schip. Met de zeer comfortabele uitrusting en verhoogde passagierscapaciteit weerspiegelt dit schip de stap van de rederijen in de nieuwe eeuw. Uitsluitend op dit schip en het MS Trollfjord vindt men de glazen erkers, die in enkele suites voor een bijzonder zonnige sfeer zorgen en wijds uitzicht mogelijk maken.

MS TROLLFJORDEN

 

 

 

Bouwjaar: 2002 in Trondheim.

Capaciteit: 822 passagiers, 654 bedden, 45 auto’s.

BRT: 16.140 ton. Afmetingen: 135,75 m x 21,5 m.

Snelheid: 18,5 knopen.

MS Trollfjord vaart sinds mei 2002 in de vloot en behoort daarmee tot de drie nieuwste en grootste Hurtigruten schepen, die naast veel hutten ook het grootste aanbod aan suites hebben. MS Trollfjord is qua bouw nagenoeg gelijk aan het zusterschip MS Midnatsol.

MS NORDNORGE

 

Bouwjaar: 1997

Capaciteit: 691 passagiers, 455 bedden, 50 auto’s.

BRT: 11.385 ton. Afmetingen: 123,3 m x 19,5 m.

Snelheid: 18 knopen.

MS Nordnorge werd in 1997 gebouwd en is een modern lid van de Hurtigruten vloot. Het interieur bevat elementen van art nouveau en art-deco en geeft het schip een bijzondere uitstraling. De naam Nordnorge staat voor het noordelijkste deel van Noorwegen.

MS NORDKAPP

 

Bouwjaar: 1997

Capaciteit: 691 passagiers, 455 bedden, 50 auto’s.

BRT: 11.386 ton. Afmetingen: 123,3 m x 19,5 m.

Snelheid: 18 knopen.

MS Nordkapp is genoemd naar de majestueuze rotsformatie, die de laatste voorpost aan de Noordelijke IJszee vormt. Ze behoort tot de schepen van de Hurtigruten vloot, die in de jaren 90 gebouwd werden. De sfeer in de salons wordt bepaald door schilderijen van Karl Erik Harr, de Noorse schilder van bij uitstek kustlandschappen.

MS POLARLYS

 

 

Bouwjaar: 1997

Capaciteit: 691 passagiers, 455 bedden, 50 auto’s.

BRT: 11.386 ton. Afmetingen: 123,3 m x 19,5 m.

Snelheid: 18 knopen.

De naam MS Polarlys is een hommage aan Aurora Borealis, het voor Noorwegen zo typerende noorderlicht dat ’s winters aan de hemel te bewonderen is. Hiervan bevindt zich zelfs een indrukwekkend kunstwerk op een van de salondekken. Bij de decoratie van het interieur van de uitnodigende salons, bar en cafetaria werd veel aandacht besteed aan de combinatie van mahoniehout en gepolijst messing. Zo werd in samenhang met houten delen een klassiek maritieme aanblik gecreëerd.

MS NORDLYS

 

 

 

 

Bouwjaar: 1994 in Stralsund.

Capaciteit: 691 passagiers, 482 bedden, 45 auto’s.

BRT: 11.204 ton. Afmetingen: 121,8 m x 19,2 m.

Snelheid: 18 knopen.

Net als de schepen Polarlys en Midnatsol is ook de Nordlys - het noorderlicht - genoemd naar een hemels fenomeen in het hoge noorden. De naam is ook als thema genomen voor de aankleding van het schip van binnen: licht, vriendelijk en in een geheel eigen kleurenwereld hebben Noorse kunstenaars en decorateurs het interieur vormgegeven. Het noorderlicht en de sterrenhemel dienden hierbij als centrale inspirator. De gemeenschapsruimtes nodigen u uit, met een scheepseigen elegantie en vele comfortabele stoelen en zitgroepen, tot prachtige, ontspannen uren.

MS RICHARD WITH

 

 

Bouwjaar: 1994 in Stralsund.

Capaciteit: 691 passagiers, 482 bedden, 45 auto’s.

BRT: 11.204 ton. Afmetingen: 121,8 m x 19,2 m.

Snelheid: 18 knopen.

Naamgever is Richard With, de grondlegger van de beroemde Hurtigruten. Aan zijn historische daad, de ontwikkeling van een navigatiesysteem geschikt voor 's nachts, is een indrukwekkend glazen portret op het salondek gewijd. Op dit schip zijn vooral de decors van de beide lounges 'Horizont' en 'Syvstjernen' zeer belangrijke voorbeelden van Scandinavisch scheepsdesign.

MS KONG HARALD

 

 

 

Bouwjaar: 1993 in Stralsund.

Capaciteit: 691 passagiers, 490 bedden, 45 auto’s.

BRT: 11.204 ton. Afmetingen: 121,8 m x 19,2 m.

Snelheid: 19 knopen.

Naamgever voor het Hurtigruten schip MS Kong Harald is niemand minder dan de Noorse koning. Maar ook andere Noren worden geëerd: zo is bijvoorbeeld de bar naar 'Fridtjof Nansen' en het café op dek 4 is naar 'Roald Amundsen' vernoemd. MS Kong Harald werd in 1993 voor het 100 jarig bestaan van de Hurtigruten vervaardigd. Dit is te zien aan de decoratieve details als kronen en lelies, die naast de koningskroon zelf steeds weer in het scheepsinterieur opduiken. De feestelijke maidentrip leidde, in de negentiger jaren, de bouw in van nog vijf nieuwe schepen.

MS VESTERALEN

 

 

Bouwjaar: 1983 in Harstad.

Capaciteit: 560 passagiers, 284 bedden, 30 auto’s.

BRT: 6.261 ton. Afmetingen: 108 m x 16,5 m.

Snelheid: 18 knopen.

MS Vesterålen stamt uit de jaren 80 en behoort tot de midden generatie. Het MS Vesterålen werd in 1988 en in 1995 gemoderniseerd en met lichte, vriendelijke inrichting nog aantrekkelijker vormgegeven. Ook beschikt dit type schip over een panoramasalon, bar, restaurant, lift, winkel en kinderspeelruimte. Het relatief kleine aantal passagiers en het rustieke hout op het dek maakt het reizen op het MS Vesterålen bijzonder gemoedelijk.

MS LOFOTEN

 

 

 

Bouwjaar: 1964 in Oslo.

Gemoderniseerd in 1985, 1995 en 2003. Capaciteit: 410 passagiers, 155 bedden, 4 auto’s. BRT: 2.621 ton. Afmetingen: 87,4 m x 13,2 m. Snelheid: 16 knopen.

MS Lofoten liep in 1964 in Oslo van stapel en behoort daarmee tot de oudste en daarbij ook de kleinste Hurtigruten schepen. Ondanks de modernisering is de traditionele stijl en de heel bijzondere sfeer aan boord, bewaard gebleven. Salons vol nostalgie en panoramadekken nodigen uit tot ontspanning. De hutten zijn eenvoudig, maar gemoedelijk ingericht. Het MS Lofoten is het enige schip van de Hurtigruten vloot dat onder monumentenzorg is geplaatst.

MS NORDSTJERNEN

 

 

Bouwjaar: 1964 in Oslo.

Gemoderniseerd in 1985, 1995 en 2003. Capaciteit: 410 passagiers, 155 bedden, 4 auto’s. BRT: 2.621 ton. Afmetingen: 87,4 m x 13,2 m. Snelheid: 16 knopen.

MS Nordstjernen werd in 1956 in Hamburg gebouwd en voor het laatst in 2000 gemoderniseerd. Zij wordt voorts soms op de Hurtigruten dienst langs de Noorse kust ingezet en is daarmee het oudste Hurtigruten schip, dat nog in passagiersdienst vaart. Gedurende de zomermaanden vaart MS Nordstjernen op Spitsbergen. MS Nordstjernen beschikt over een restaurant, een cafetaria, een bar, twee gemoedelijke salons en een kleine winkel. De hutten zijn eenvoudig en doelmatig, de salons en restaurants zijn bijzonder smaakvol ingericht. In de binnenruimtes en de dekken is veel mooi oud hout verwerkt.

MS POLAR STAR

 

Bouwjaar / Ombouw: 1969 / 2001.

Capaciteit: 105 passagiers. Bemanning: 40.

BRT: 4.998 ton. Afmetingen: 86,5 m x 21,2 m x 9,85 m.

Snelheid: 11 knopen. IJsklasse: 1A

Rederij: Spitsbergen Travel/Karlsen Shipping. Vlag: Barbados.

De ijsbreker Polar Star werd in 1969 in Finland gebouwd en voer eerst onder de naam Njord in de Zweedse marine. In 2001 werd het schip verbouwd tot een modern expeditieschip voor de poolwateren. De Polar Star biedt de maximaal 105 passagiers alle comfort, met 47 buitenhutten, een royaal restaurant, panoramalounge en voldoende plaats aan dek.

Terug naar het Hurtigruten-menu