Op jacht naar 't Noorderlicht in Noord Noorwegen

Winter 2010. Pagina 1.

Verder naar pagina 2

20 december.

We hadden vooraf een slapeloze nacht na alle nare winterberichten op TV. Uit bed om 6.30 uur. Na de noodzakelijke huiselijke dingen te hebben afgehandeld goed ingepakt ,want het vroor flink, te voet op weg naar het station. Net voor ons neus vertrok een trein naar Amsterdam. De treinenloop liep niet echt goed. We moesten bijna een uur wachten op de eerste trein naar Sloterdijk. Deze was dan ook stampvol. We konden nog net erin komen. Als haringen in een ton zo vol. In Sloterdijk hadden we geluk. Een trein naar Schiphol kwam net aanrijden. 9.15 uur waren we op Schiphol. De koffer was snel weg. Er stonden maar 3 mensen voor ons. De security koste wat meer tijd. Een hele lange driedubbele rij. Half uitkleden en de laptop en camera uit de cabine bagage. Daarna de Gate opzoeken. Helemaal achteraan C4. Na een uurtje veranderde dit in gate D71. Dat was een eind weg. Ook daar moesten we na een uurtje weer terug naar gate C4. Dus weer helemaal terug. En zo werden vele reizigers van het kastje naar de muur gestuurd. Ons vliegtuig, een Boeing 737-800 kwam een half uurtje te laat vanuit Rome. We maakten een mooie vlucht onder een onbewolkte zonnige hemel over een wit Noord-Nederland. Wij hadden stoelen met grote beenruimte bij de nooduitgang. Ons werd uitgelegd hoe die deur werkte en gevraagd in nood mee te helpen. 16.00 uur vlogen we over Bergen terwijl het donker werd. De koffer bleef niet lang weg en tevens stond de Hurtigruten bus netjes te wachten. Eerst een rit naar de terminal alwaar MS Nordkapp lag te wachten op de nieuwe passagiers. Daarna werden wij met ons tweetjes keurig naar het Strandhotel gebracht in het centrum. Een pracht kamer gekregen aan de voorzijde met mooi uitzicht. Vroeg naar bed vandaag. Tenslotte toch een vermoeiende dag geweest.

Uitzicht vanuit onze hotelkamer van het Strandhotel in Bergen.

21 december.

Dag 1: Bergen (Afvaart in de winter om 22:30 uur).

Heerlijk geslapen  en een prima ontbijtje. We maakten een wandeling door de oude wijk Bryggen met de houten huizen. Prachtig in sneeuw en met de kerstversieringen.  Ook na de middag nog een wandeling langs de grote warenhuizen.  Daarna rusten in de lobby van het hotel.  Wachten op de bus naar de terminal. We zijn niet de enige klanten voor de boot, dus wel gezellig.

17.00 uur met de bus kris-kras door Bergen alle hotels af om gasten op te halen. Aan boord de hut in orde gemaakt. De  eerste maaltijd was een succes. Tweemaal een bord met vis en tweemaal een toetje gehaald. Om 20.30  uur naar de info bijeenkomst.  De boot vertok een half uur later vanwege de niet aangekomen bagage en enkele passagiers vanuit Amsterdam.

22 december.

Dag 2: Florø - Måløy - Torvik -Ålesund  - Molde - Kristiansund

Vannacht was het even wennen aan het geluid van airco en het nieuwe bed. De boot gleed over het water. Na aanleggen in Måløy een heerlijk ontbijtje. Daarna een stuk van 2 uur over open zee. 9.30 uur werd het licht. Op weg naar Ålesund. Het sneeuwde en er lag veel sneeuw in Ålesund. We maakten een wandeling  door het oude centrum. De ijzers onder onze schoenen deden goed dienst. We kochten een boek over de Noorse vuurtorens. 15.00 uur op weg naar Molde. Even van boord in Molde. Begint koud te worden. Het was een heldere avond met volle maan met gelukkig weinig wind en dus een kalme zee. Het eten was prima van ontbijt tot diner. 22.00 uur aankomst in het voor ons bekende Kristiansund en daarna naar kooi.

23 december.

Dag 3: Trondheim - Rørvik.

Heerlijk geslapen. Bij het ontwaken lagen we reeds 2 uurtjes in Trondheim aan de kade. Voor ons lag MS Richard With op weg naar het zuiden. Het was onbewolkt, geen wind en -17 ° C. Met de ijzers onder de schoenen en dik ingepakt wandelden we naar het oude centrum voor mooie winterse plaatjes van de houten huizen aan het water. Na vertrek om 12.00 uur zagen we in het zonlicht het monniken eiland Munkholmen. Na de lunch vaarden we langs Kjeungskjaer Fyr, de mooiste vuurtoren van Noorwegen. Het was winters koud op het dek. Onze reisleider gaf duidelijke uitleg over de festiviteiten van Kerstmis, morgen in de haven van Bodø. Na het diner kwamen we, omstreeks 21.00 uur, aan in de haven van Rørvik. Het oudste Hurtigruten schip MS Nordstjernen lag voor ons. 21.30 uur vertrokken we weer en maakten ons klaar voor weer een drukke dag.

24 december.

Dag 4: Brønnøysund - Sandnessjøen - Nesna - Ørnes - Bodø.

Vandaag was voor de Noren de Kerstdag. Omstreeks 8.30 uur een ontmoeting met MS Trollfjord in het donker. Tegelijk passeerden we de Poolcirkel. Terwijl het licht werd een korte stop in Ørnes   gevolgd door het feestje van Neptunus op het achterdek.  Ook ik werd gedoopt met een ijsklont in mijn nek. Gevolgd door een borrel. Een koude happening in de vrieskou. Tijdens de lunch meerde het schip af in Bodø. Na een uurtje werden we verplaatst naar de kade nabij het centrum. Gemakkelijk voor de kerkgangers voor de speciale Hurtigruten dienst in de Domkerk. Verdere activiteiten deze middag nog de rondgang om de kerstboom met zang in drie talen. De Kerstman kwam voor de kinderen op visite gevolgd door een rondje glühwein. 18.00 uur was ons kerstdiner samen met de kapitein en officieren. Zelfs de dominee met zijn hele gezin was aanwezig. Zoals gewoonlijk weer verrukkelijk eten, maar wel slecht voor het buikje. 20.30 uur werden we getrakteerd op koffie met gebak. En ook de Kerstman deelde cadeautjes uit in de vorm van een Hurtigruten DVD. Voldaan konden we deze kerstavond afsluiten.

25 december.

Dag 5: Bodø - Stamsund Svolvær.

Na het ontbijt maakten we een wandeling langs de haven en door de verlaten winkelstraten en brachten een bezoek aan de grote Domkerk. We lagen in Bodø tot 15.00 uur. De middag gaf weer koffie met gebak en een fotodocumentaire over het Noorderlicht. Om 15.00 uur was het alweer donker als de nacht. Op weg naar Stamsund op de Lofoten. We ontmoeten omstreeks 20.30 uur MS Nordlys. 21.00 uur in  Svolvær even van boord en rondje over het verlaten marktplein. Uit bed zag ik omstreeks 24.00 uur de boot door de smalle Raftsundet glijden. Het feest op het buitendek met Visfrikandellen en Trollfjordschnaps hebben we maar niet meer bezocht. Omstreeks middernacht maakte het schip een de torn door het smalle Trollfjord.

Video opname van het Trollfjord

Met dank aan Harald Richter.

26 december.

Dag 6: Stokmarknes - Sortland - Risøyhamn - Harstad - Finnsnes - Tromsø Skjervøy.

Vroeg uit bed vandaag. Omstreeks 6.45 uur kwamen we in Harstad aan. Na het ontbijt op tijd om de aankomst van MS Lofoten nog net te kunnen meemaken. We zagen de Trondenes kerk uit 1250 verlicht. Omstreeks 10.00 uur werd het een klein beetje licht. We bezochten de lezing over  “Tromso Gateway to the Arctic”. Even van boord in Finnsnes voor wat foto’s rondom het schip. Daarna vaarden we onder de Gisundbrug door naar Tromsø. Ondertussen is het omstreeks 15.00 uur alweer nacht. Een rare gewaarwording. We maakten een wandeling door de uitgestorven winkelstraten. Ook het kunstmuseum was op Zondag gesloten. Omstreeks 20.30 uur passeerden we de Lyngen Alpen met vele bergspitsen (1800 m. hoog) en gletsjers. Helaas nacht! Ook op die tijd was er alweer koffie met voldoende gebak. Kennelijk had men te veel  taarten ingekocht voor Kerstmis.  21.45 uur passeerde ons MS Midnatsol. Op de weg naar het zuiden. 22.30 uur was Skjervøy   voor vandaag de laatste aanlegplaats.