Maassluis (2016 en 2018)

Het oude centrum van Maassluis.

Het oude douanehuisje aan de Govert van Wijnkade.
 

Eens werden hier schepen "in en uitgeklaard".

De douane hadden hier een goede uitkijkpost.

Rondom het gebouwtje een ontmoetingsplek voor "hangouderen".

In april 2018 exposeerde Bikkel aldaar.

www.bikkelartist.com

De Hudson.

De Hudson, gebouwd in 1939, is de enige overgebleven vooroorlogse zeesleeper in Nederland. Tijdens de oorlog was het schip 5 jaar in dienst van de geallieerden. Tegenwoordig ligt de Hudson als museumschip in Maassluis.

De Furie.

De Furie is een door stoom aangedreven Nederlandse zeesleepboot. Het schip is indertijd in 1916 voor eigen rekening gebouwd door ‘Scheepswerven v.h. Gebr. G & H. Bodewes’, gevestigd te Martenshoek in Nederland en gedoopt alsBodewes VI. In 1918 werd het schip verkocht aan ‘Holmen Bruks & Fabriks AB’, een papierfabriek in Norrköping,Zweden. Het werd onder de Zweedse vlag geregistreerd onder de naam Holmen III. Om te voorkomen dat het als schip van een neutraal land werd aangevallen werd er met grote letters SVERIGE (Zweden) op de zijkanten geschilderd. Het werd gebruikt voor het slepen van houtvlotten over de Oostzee.

Het schip vaart met een triple-expansiemachine van 450 ihp voor de schroef en de hulpapparatuur, zoals pompen, en met een stoomturbine voor de stroomvoorziening. De uit 1916 daterende originele tweevuurs Schotse ketel, is een z.g. vlampijpketel met twee vuurgangen met een waterinhoud van 15.000 liter en een condensor.

In 1976 werd het schip aangekocht voor de AVRO, die het boek Hollands Glorie van Jan de Hartog wilde verfilmen voor een televisieserie. Het arriveerde op 30 april 1976 in IJmuiden. Het werd weer onder Nederlandse vlag gebracht en geregistreerd als Furie. De opnamen werden gemaakt in de Bantry Bay, Ierland, waar het schip in verschillende gedaanten optrad, eerst als Jan van Gent en later als Furie. Daarna werden op het IJsselmeer aanvullende opnamen gemaakt. Na afloop van de opnamen werd het schip verkocht aan ‘Handels Mij. Heise’ en in Zaandam opgelegd voor de sloop.

In 1978 kon het schip worden aangekocht door de Stichting Hollands Glorie, een voor het behoud van het schip opgerichte stichting. Op 17 februari 1978 arriveerde het schip in Maassluis. In 1980 werd de restauratie van schip en stoommachine-installatie bekroond door de goedkeuring van de ketel door het Stoomwezen, waarna het schip weer zelfstandig kon varen. De Furie werd officieel in gebruik gesteld door Hugo Metsers, die in de televisieserie Hollands Glorie de hoofdrol van Jan Wandelaar vertolkte.

De Hercules onder stoom.

Bouwjaar 1915, werf Bodewes Martenshoek.

De Elbe.

De Elbe is een zeesleepboot. Na 17 jaar als zeesleper heeft het schip als loodsboot en actieschip voor Greenpeace gediend. Het is nu een museumschip. Het schip kwam in 1959 in de vaart. Internationale bekendheid kreeg het schip in de tijd dat het op wacht lag op bergingsstation Fayal op de Azoren met de berging van de Duitse tanker Richard Kaselowsky. De tanker had een gebroken krukas en werd door de Elbe naar Hamburg gebracht. Op haar tweede sleepreis in mei 1959 werd het Admiraliteitsdok van 54.000 ton van Portsmouth naar de Rotterdamse Droogdok Maatschappij - samen met de Tasman Zee en de Schelde - haalde de kranten.  Na de eerste grote onderhoudsbeurt in 1963 was de Elbe tot aan de indienststelling van de Zwarte Zee de sterkste sleepboot ter wereld.

De hele dag bedrijvigheid langs ons busje.
Harmony of the Seas. Het allergrootste  cruisschip ter wereld kwam tweemaal langs.

362 meter lang, 70 meter hoog en 66 meter breed. Het schip heeft 1 miljard euro gekost. Er is plaats voor 6000 passagiers en 2100 bemanningsleden. Zij verblijven in 2747 cabines verdeeld over 18 verdiepingen.

In alle vroegte kwam het schip dinsdagochtend aan op de Wilhelminapier, na een korte ’maiden voyage’ vanuit Southampton. Het 362 meter lange schip werd ondanks het vroege uur door tientallen enthousiastelingen onthaald. Die stonden al om 6 uur vanochtend op de kade te zwaaien.

 

Duizenden mensen zwaaiden het megaschip uit. De Harmony keert terug naar de thuishaven Southampton, waarna het komende zomer cruises gaat maken op de Middellandse Zee.

Terug naar de start pagina