Kamperen onder winterse omstandigheden

J. Smulders

In januari 2013 gaf de winter alle weersomstandigheden om toch te genieten van onze T5 California. Flinke vorst, regen en sneeuw hielden ons niet thuis. Uiteraard moeten diverse uitrustingstukken aanwezig zijn om dit zonder kleerscheuren te kunnen overleven.

Camping "Prahljust" Harz.

Onze T5 is uitgerust met winterbanden en de sneeuwkettingen liggen opgeslagen in het achteronder voor extremere  omstandigheden. De schoonwater en vuilwatertank gebruiken we niet. Wat flessen water en een jerrycan in het interieur opgeslagen zorgen voor enige dagen water. Ook een schep is geen overbodige luxe.

Voor het enkelglas keukenraam, voorportierramen en het voorraam zijn isolatiematten aanwezig. Deze moeten al snel worden geplaatst om de kou buiten te houden.

IJspegels aan de achterspatborden.

 

Sneeuw op het glasdak.

Sneeuw op de voorruit.

Door de condensvorming aan de stalen onderzijde van de achterklep, is deze bij vorst stevig vastgevroren.

Door links en rechts een plastic broodzak te leggen tussen klep en rubber kan de achterklep altijd geopend worden.

Tijdens de barre omstandigheden streven we naar een kampeerplek te zoeken met stroomvoorziening.

Overal zijn voldoende camperplaatsen en wintercampings open.

Sommige camperplaatsen zijn gezekerd met 6 Amp. 6 x 230 = 1320 watt. Dit is voldoende om comfortabel te functioneren.

 

Een minpuntje is de niet geïsoleerde achterwand in de keukenkastjes. Dat had de T4 Westfalia beter voor elkaar. Bij strenge vorst zijn deze kastjes dan ook echte diepvrieskasten. De vuilwatertank zal dan ook snel bevriezen.

Een oplossing voor dit probleem is bij thuiskomst al gemaakt:    isolatie-keukenkast

 

Een laag ijs tegen de autozijwand.

 Zelfs afwasmiddel en andere vloeistoffen zijn dan ook bevroren. Wat de schoonwatertank zal doen weten we niet. Dat risico willen we niet nemen. De kastdeurtjes open laten staan is ook geen optie aangezien veel condens neerslaat op de stalen buitenwand. Op deze niet geïsoleerde stalen achterwand van het keukenblok vormt zich dan ook een laagje ijs. Bij ontdooien loopt het water achter de vuilwatertank onder de vloer. Hierdoor gaat zelfs de bankrail bij een binnentemperatuur van + 22ºC bevriezen.

Bevroren bankrail in de warme bus.

Ook uit de achterbagageruimte komt veel kou als het tafeltje deze opening ontsluit. Maar dit is eenvoudig te verhelpen door een badlaken tussen de bank en de kast te duwen.

 
Ontdooien van de schoonmaakspullen.

Onder de vloermat ligt eerst isolatiefolie. De vloer blijft redelijk warm met onze extra verwarmde vloermat. Deze vraagt 70 watt. Daarbij verwarmen we het interieur met twee ventilatorkacheltjes van ieder 500 Watt. Zodra water moet worden gekookt met onze waterkoker van 500 Watt, gaat even een kacheltje uit. En ook als we gaan koken op onze Tristar elektrische kookplaatje van 650 Watt. Zelfs bij flinke vorst van   -10º C is het op deze manier aangenaam vertoeven in de T5. We hebben genoeg aan 1 KWh per etmaal om te koken en de accu's op peil te houden. Wanneer we per KWh moeten betalen, nemen we 1 KWh en gaat de diesel standkachel aan. Deze geeft zelfs op de laagste stand (Stufe 01) zelfs te veel warmte. Dit is erg slaapverwekkend.

 

De plastic antislipplaten gebruiken we als mat om de schoenen schoon te maken.

Twee kurken onder de ruitenwisserarm zetten de ruitenwissers van de ruit af, zodat ze niet vastvriezen.

Het schopje en de sneeuwkettingen doen hun werk, maar een echte sneeuwschuiver zou handiger zijn.

Ook aan boord hebben we een acculader.

Met regelmaat zagen we campers waarvan de startaccu onvoldoende stroom gaf om te starten.

Aangezien het eruit ziet dat we niet op eigen kracht de camping kunnen verlaten, monteren we tussen de sneeuwbuien door alvast het sleepoog in de voorbumper.

Het sleepoog zit in de T5 California opgeborgen in de gereedschaptas achter de slaapbank. Een moeilijke plaats omdat alle spullen in het achteronder eerst moeten worden verwijderd. Geen prettige klus onder winterse omstandigheden in een pak sneeuw.

In December 2013 werd de winterinventaris uitgebreid met een sneeuwschuiver.

Camping "Prahljust" Harz.

Wij slapen heerlijk warm onder een winterdekbed en slaapzak. ’s Nachts gaan de kachels vanwege veiligheidsoverwegingen uit. Alleen de vloerverwarming blijft aan. De afstandsbediening van de standkachel gaat mee in bed en ’s morgens voor het opstaan even activeren. Binnen 15 minuten is het beneden dan ook heerlijk warm. Op deze manier is kamperen onder barre omstandigheden een heerlijk tijdverdrijf.

Topplätz Willingen bij -10ºC.