ss Rotterdam

De techniek

Verder naar de pagina met de geschiedenis
Dek 7

Het brugdek.
De kaartentafel

 

Kees aan de scheepstelegraaf. Volle kracht vooruit!

Toestel om vanaf de brug naar de machinekamer de gewenste vaart door te geven (vooruit, achteruit, stop enz.).

Uitzicht vanaf de brug.

De radio hut

De kaartenkamer

Dek D

Het zwembad

Onze rondleider voor de machinekamer werd door twee lieftallige dames opgepiept.

Bij het zwembad begint de rondleiding door de machinekamer met een een lengte van 90 meter.

De voortstuwing geschied door 2 driebladige bronzen schroeven. Diameter 6.096 meter. Gewicht per stuk: 23.5 ton. Bij volle snelheid 131 omwentelingen per minuut. In 1988 werd een boegschroef ingebouwd.

 

 

Een voorbeeld van de 4 persoonshut voor de bemanning.....

....en een passagiershut.

De elektriciteit centrale.

Dek F

4 door turbines aangedreven draaistroomgeneratoren elk met een max. capaciteit van 1875 KVA 440 Volt driefase perioden met een arbeidsfactor van 0,8'.

Per opvarende kan 2,7 KW worden opgewekt.  Dit betekent dat de centrale in staat is een stad van ongeveer 20.000 inwoners te bedienen.

De stabilisatoren.  Denny-Brown.

Aan elke kant van het schip een vin onder de waterlijn. Aangedreven door een electrisch-hydraulisch systeem en bestuurd door drie gyroscopen.

Een van de waterdichte deuren.

De romp is dubbel uitgevoerd en verdeeld in 42 waterdichte compartimenten  welke worden gebruikt voor de opslag van drinkwater, brandstof en smeerolie.

 

De tanks. 27 brandstoftanks met een totale inhoud van 3.429 ton, waarvan er 17 in de dubbele bodem  en 10 in de romp van het schip zijn geplaatst. Voor opslag van vers water  uit de distilleer- installatie zijn er 5 tanks met een totale capaciteit van 787 ton. Verder zijn er nog 6 tanks met een totale capaciteit van 1.300 ton voor opslag van vers water dat alleen gebruikt wordt voor wassen.

Boiler room met de 4 stoomketels.
Iedere ketel heeft 4 vuurgangen.

 

De hoofdmachinekamer. Met 2 x 3 Schelde-Parsons stoomturbines met een vermogen van 38.500 apk.
De schakeltafel met de manouvreerstand in de machinekamer.

Scheepstelegraaf van Gebroeders Kwant, Sneek.

De stuurboord en bakboord schroefassen.
Verder naar de pagina met de geschiedenis