MS FRAM
Bouwjaar: 2007
Capaciteit: 500 passagiers, 318
bedden, 25 auto’s.
BRT: 12.700 ton. Afmetingen: 114 m x
20,2 m x 5,1m.
IJsklasse: 1B Snelheid: 16 knopen. |
MS
Fram werd vernoemd naar het poolschip van de beroemde
ontdekkingsreiziger Fridtjof Nansen en is het nieuwste schip van de
Hurtigruten vloot. De Fram werd speciaal voor de ontdekkingsreizen naar
de Noord- en Zuidpool met hoge ijsklasse en de modernste technische
standaards als stabilisatoren ontworpen.
|
MS MIDNATSOL
Bouwjaar: 2003 in Trondheim.
Capaciteit: 1000 passagiers, 650 bedden, 45 auto’s.
BRT: 16.151
ton. Afmetingen: 135,75 m x 21,5 m.
Snelheid: 18,5
knopen. Rederij: Hurtigruten Group ASA. |
MS Midnatsol vaart sinds mei 2003 in de vloot en behoort daarmee tot de
drie nieuwste en grootste Hurtigruten schepen, die naast veel hutten ook
het grootste aanbod aan suites hebben. MS Midnatsol is qua bouw
nagenoeg gelijk aan het zusterschip
MS
Trollfjord. Karakteristiek is
de panorama salon, waarvan de royale glazen voorkant zich over twee
dekken uitstrekt, evenals het modern vormgegeven glazen atrium in het
midden van het schip. Met de zeer comfortabele uitrusting en verhoogde
passagierscapaciteit weerspiegelt dit schip de stap van de rederijen in
de nieuwe eeuw. Uitsluitend op dit schip en het MS Trollfjord vindt men
de glazen erkers, die in enkele suites voor een bijzonder zonnige sfeer
zorgen en wijds uitzicht mogelijk maken.
|
MS TROLLFJORDEN
Bouwjaar: 2002 in Trondheim.
Capaciteit: 822 passagiers, 654 bedden, 45 auto’s.
BRT: 16.140
ton. Afmetingen: 135,75 m x 21,5 m.
Snelheid: 18,5
knopen. |
MS Trollfjord vaart sinds mei 2002 in de vloot en behoort daarmee tot de
drie nieuwste en grootste Hurtigruten schepen, die naast veel hutten ook
het grootste aanbod aan suites hebben. MS Trollfjord is qua bouw
nagenoeg gelijk aan het zusterschip
MS
Midnatsol.
|
MS NORDNORGE
Bouwjaar: 1997
Capaciteit: 691 passagiers, 455 bedden, 50 auto’s.
BRT: 11.385
ton. Afmetingen: 123,3 m x 19,5 m.
Snelheid: 18
knopen. |
MS Nordnorge werd in 1997 gebouwd en is een modern lid van de
Hurtigruten vloot. Het interieur bevat elementen van art nouveau en
art-deco en geeft het schip een bijzondere uitstraling. De naam
Nordnorge staat voor het noordelijkste deel van Noorwegen.
|
MS NORDKAPP
Bouwjaar: 1997
Capaciteit: 691 passagiers, 455 bedden, 50 auto’s.
BRT: 11.386
ton. Afmetingen: 123,3 m x 19,5 m.
Snelheid: 18
knopen. |
MS Nordkapp is genoemd naar de majestueuze rotsformatie, die de laatste
voorpost aan de Noordelijke IJszee vormt. Ze behoort tot de schepen van
de Hurtigruten vloot, die in de jaren 90 gebouwd werden. De sfeer in de
salons wordt bepaald door schilderijen van Karl Erik Harr, de Noorse
schilder van bij uitstek kustlandschappen.
|
MS POLARLYS
Bouwjaar: 1997
Capaciteit: 691 passagiers, 455 bedden, 50 auto’s.
BRT: 11.386
ton. Afmetingen: 123,3 m x 19,5 m.
Snelheid: 18
knopen. |
De
naam MS Polarlys is een hommage aan Aurora Borealis, het voor Noorwegen
zo typerende noorderlicht dat ’s winters aan de hemel te bewonderen is.
Hiervan bevindt zich zelfs een indrukwekkend kunstwerk op een van de
salondekken. Bij de decoratie van het interieur van de uitnodigende
salons, bar en cafetaria werd veel aandacht besteed aan de combinatie
van mahoniehout en gepolijst messing. Zo werd in samenhang met houten
delen een klassiek maritieme aanblik gecreëerd.
|
MS NORDLYS
Bouwjaar: 1994 in Stralsund.
Capaciteit: 691 passagiers, 482 bedden, 45 auto’s.
BRT: 11.204
ton. Afmetingen: 121,8 m x 19,2 m.
Snelheid: 18
knopen. |
Net
als de schepen
Polarlys en
Midnatsol is ook de Nordlys -
het noorderlicht - genoemd naar een hemels fenomeen in het hoge noorden.
De naam is ook als thema genomen voor de aankleding van het schip van
binnen: licht, vriendelijk en in een geheel eigen kleurenwereld hebben
Noorse kunstenaars en decorateurs het interieur vormgegeven. Het
noorderlicht en de sterrenhemel dienden hierbij als centrale inspirator.
De gemeenschapsruimtes nodigen u uit, met een scheepseigen elegantie en
vele comfortabele stoelen en zitgroepen, tot prachtige, ontspannen uren.
|
MS RICHARD WITH
Bouwjaar: 1994 in Stralsund.
Capaciteit: 691 passagiers, 482 bedden, 45 auto’s.
BRT: 11.204
ton. Afmetingen: 121,8 m x 19,2 m.
Snelheid: 18
knopen. |
Naamgever is Richard With, de grondlegger van de beroemde Hurtigruten.
Aan zijn historische daad, de ontwikkeling van een navigatiesysteem
geschikt voor 's nachts, is een indrukwekkend glazen portret op het
salondek gewijd. Op dit schip zijn vooral de decors van de beide lounges
'Horizont' en 'Syvstjernen' zeer belangrijke voorbeelden van
Scandinavisch scheepsdesign.
|
MS KONG HARALD
Bouwjaar: 1993 in Stralsund.
Capaciteit: 691 passagiers, 490 bedden, 45 auto’s.
BRT: 11.204
ton. Afmetingen: 121,8 m x 19,2 m.
Snelheid: 19
knopen. |
Naamgever voor het Hurtigruten schip MS Kong Harald is niemand minder
dan de Noorse koning. Maar ook andere Noren worden geëerd: zo is
bijvoorbeeld de bar naar 'Fridtjof Nansen' en het café op dek 4 is naar
'Roald Amundsen' vernoemd. MS Kong Harald werd in 1993 voor het 100
jarig bestaan van de Hurtigruten vervaardigd. Dit is te zien aan de
decoratieve details als kronen en lelies, die naast de koningskroon zelf
steeds weer in het scheepsinterieur opduiken. De feestelijke maidentrip
leidde, in de negentiger jaren, de bouw in van nog vijf nieuwe schepen.
|
MS VESTERALEN
Bouwjaar: 1983 in Harstad.
Capaciteit: 560 passagiers, 284 bedden, 30 auto’s.
BRT: 6.261 ton.
Afmetingen: 108 m x 16,5 m.
Snelheid: 18
knopen. |
MS Vesterålen stamt uit de jaren 80 en behoort tot de midden generatie.
Het MS Vesterålen werd in 1988 en in 1995 gemoderniseerd en met lichte,
vriendelijke inrichting nog aantrekkelijker vormgegeven. Ook beschikt
dit type schip over een panoramasalon, bar, restaurant, lift, winkel en
kinderspeelruimte. Het relatief kleine aantal passagiers en het rustieke
hout op het dek maakt het reizen op het MS Vesterålen bijzonder
gemoedelijk.
|
MS LOFOTEN
Bouwjaar: 1964 in Oslo.
Gemoderniseerd in 1985, 1995 en 2003. Capaciteit: 410
passagiers, 155 bedden, 4 auto’s.
BRT: 2.621 ton. Afmetingen: 87,4 m x
13,2 m. Snelheid: 16 knopen. |
MS Lofoten liep in 1964 in Oslo van stapel en behoort daarmee tot de
oudste en daarbij ook de kleinste Hurtigruten schepen. Ondanks de
modernisering is de traditionele stijl en de heel bijzondere sfeer aan
boord, bewaard gebleven. Salons vol nostalgie en panoramadekken nodigen
uit tot ontspanning. De hutten zijn eenvoudig, maar gemoedelijk
ingericht. Het MS Lofoten is het enige schip van de Hurtigruten vloot
dat onder monumentenzorg is geplaatst.
|
MS NORDSTJERNEN
Bouwjaar: 1964 in Oslo.
Gemoderniseerd in 1985, 1995 en 2003. Capaciteit: 410
passagiers, 155 bedden, 4 auto’s.
BRT: 2.621 ton. Afmetingen: 87,4 m x
13,2 m.
Snelheid: 16 knopen. |
MS
Nordstjernen werd in 1956 in Hamburg gebouwd en voor het laatst in 2000
gemoderniseerd. Zij wordt voorts soms op de Hurtigruten dienst langs de
Noorse kust ingezet en is daarmee het oudste Hurtigruten schip, dat nog
in passagiersdienst vaart. Gedurende de zomermaanden vaart MS
Nordstjernen op Spitsbergen. MS Nordstjernen beschikt over een
restaurant, een cafetaria, een bar, twee gemoedelijke salons en een
kleine winkel. De hutten zijn eenvoudig en doelmatig, de salons en
restaurants zijn bijzonder smaakvol ingericht. In de binnenruimtes en de
dekken is veel mooi oud hout verwerkt.
|
MS POLAR STAR
Bouwjaar / Ombouw: 1969 / 2001.
Capaciteit: 105 passagiers. Bemanning: 40.
BRT: 4.998 ton.
Afmetingen: 86,5 m x 21,2 m x 9,85 m.
Snelheid: 11
knopen. IJsklasse: 1A
Rederij:
Spitsbergen
Travel/Karlsen Shipping. Vlag: Barbados.
|
De
ijsbreker Polar Star werd in 1969 in Finland gebouwd en voer eerst onder
de naam Njord in de Zweedse marine. In 2001 werd het schip verbouwd tot
een modern expeditieschip voor de poolwateren. De Polar Star biedt de
maximaal 105 passagiers alle comfort, met 47 buitenhutten, een royaal
restaurant, panoramalounge en voldoende plaats aan dek.
|