|
Het oude douanehuisje aan de Govert van Wijnkade. |
|
Eens werden hier schepen "in en
uitgeklaard".
De douane hadden
hier een goede uitkijkpost.
Rondom het gebouwtje
een ontmoetingsplek voor "hangouderen".
In april 2018 exposeerde Bikkel
aldaar.
www.bikkelartist.com
|
|
|
|
De Hudson. |
|
De Hudson,
gebouwd in 1939, is de enige overgebleven vooroorlogse zeesleeper in Nederland.
Tijdens de oorlog was het schip 5 jaar in dienst van de geallieerden.
Tegenwoordig ligt de Hudson als museumschip in Maassluis.
|
|
De Furie. |
|
De Furie is
een door stoom aangedreven
Nederlandse zeesleepboot.
Het schip is indertijd in 1916 voor
eigen rekening gebouwd door ‘Scheepswerven
v.h. Gebr. G & H. Bodewes’,
gevestigd te Martenshoek in
Nederland en gedoopt alsBodewes VI. In 1918 werd
het schip verkocht aan ‘Holmen Bruks & Fabriks AB’, een
papierfabriek in Norrköping,Zweden.
Het werd onder de Zweedse vlag geregistreerd onder de naam Holmen
III. Om te voorkomen dat het als schip van een neutraal
land werd aangevallen werd er met grote letters SVERIGE (Zweden)
op de zijkanten geschilderd. Het werd gebruikt voor het slepen van
houtvlotten over de Oostzee.
Het schip vaart met een triple-expansiemachine van
450 ihp voor
de schroef en de hulpapparatuur, zoals pompen, en met een
stoomturbine voor de stroomvoorziening. De uit 1916 daterende
originele tweevuurs Schotse
ketel,
is een z.g. vlampijpketel met twee vuurgangen met een waterinhoud
van 15.000 liter en een condensor. |
|
|
In 1976 werd het schip
aangekocht voor de AVRO,
die het boek Hollands
Glorie van Jan
de Hartog wilde
verfilmen voor een televisieserie. Het arriveerde op 30 april 1976
in IJmuiden.
Het werd weer onder Nederlandse vlag gebracht en geregistreerd als Furie.
De opnamen werden gemaakt in de Bantry
Bay, Ierland,
waar het schip in verschillende gedaanten optrad, eerst als Jan
van Gent en
later als Furie.
Daarna werden op het IJsselmeer aanvullende opnamen gemaakt. Na
afloop van de opnamen werd het schip verkocht aan ‘Handels Mij.
Heise’ en in Zaandam opgelegd voor de sloop.
In 1978 kon het schip worden
aangekocht door de Stichting Hollands Glorie, een voor het behoud
van het schip opgerichte stichting. Op 17 februari 1978 arriveerde
het schip in Maassluis. In 1980 werd de restauratie van schip en
stoommachine-installatie bekroond door de goedkeuring van de ketel
door het Stoomwezen,
waarna het schip weer zelfstandig kon varen. De Furie werd
officieel in gebruik gesteld door Hugo
Metsers, die in de televisieserie Hollands
Glorie de hoofdrol
van Jan Wandelaar vertolkte. |
|
De Hercules onder stoom.
Bouwjaar 1915, werf Bodewes
Martenshoek. |
|
De Elbe. |
|
De Elbe is
een zeesleepboot.
Na 17 jaar als zeesleper heeft het schip als loodsboot en
actieschip voor Greenpeace gediend. Het is nu een museumschip.
Het schip kwam in 1959 in de vaart. Internationale bekendheid
kreeg het schip in de tijd dat het op wacht lag op bergingsstation Fayal op
de Azoren met
de berging van de Duitse tanker Richard
Kaselowsky.
De tanker had een gebroken krukas en werd door de Elbe naar Hamburg gebracht.
Op haar tweede sleepreis in mei 1959 werd het Admiraliteitsdok van
54.000 ton van Portsmouth naar
de Rotterdamse
Droogdok Maatschappij -
samen met de Tasman
Zee en
de Schelde -
haalde de kranten.
Na
de eerste grote onderhoudsbeurt in 1963 was
de Elbe tot
aan de indienststelling van de Zwarte
Zee de
sterkste sleepboot ter wereld. |
|
|
De hele dag bedrijvigheid langs ons busje. |
|
|
|
|
Harmony of the Seas. Het
allergrootste cruisschip ter wereld kwam tweemaal langs. |
|
362 meter lang, 70
meter hoog en 66 meter breed. Het schip heeft 1 miljard euro gekost.
Er is plaats voor 6000 passagiers en 2100 bemanningsleden. Zij
verblijven in 2747 cabines verdeeld over 18 verdiepingen. |
|
|
|
|
In alle vroegte kwam het schip
dinsdagochtend aan op de Wilhelminapier, na een korte ’maiden voyage’
vanuit Southampton. Het 362 meter lange schip werd ondanks het vroege
uur door tientallen enthousiastelingen onthaald. Die stonden al om 6
uur vanochtend op de kade te zwaaien. |
|
|
Duizenden mensen
zwaaiden het megaschip uit. De Harmony keert terug naar de thuishaven
Southampton, waarna het komende zomer cruises gaat maken op de
Middellandse Zee. |
|
|
|
|
Terug
naar de start pagina |