Märklin treinbaan

J. Smulders

Geschiedenis.

Op de leeftijd van 15 jaar bouwde ik op zolder bij mijn ouders mijn eerste Märklin treinbaan. Voorzien van de metaalrails met holprofiel staven en middenleider met puntcontacten . Divers rollend materiaal is dan ook reeds meer dan 62 jaar oud. In de 70er jaren in Beverwijk bouwde ik mijn tweede treintafel. 2,5 X 1,25 meter, opklapbaar als een opklapbed. In 1990 werd deze tafel met baan in zijn geheel in een krat verhuisd naar Castricum.

Onderstaande foto's tonen deze treinbaan. Alle hoofdsporen waren voorzien van bovenleidingen. Tijdens onze verhuis, in 2008,  werd de baan gedemonteerd en opgeslagen in verhuisdozen. De tafel werd gesloopt. De bovenleiding werd via Marktplaats verkocht. Door de jaren heen waren de paaltjes bros geworden en de draden gecorrodeerd. 

De regeling/bediening.

In 70er jaren verbouwde ik alle Märklin locomotieven naar gelijkstroom. De schakelwals met overspanningrelais werd vervangen door diodes. De baan kreeg drie circuits en dus ook drie regelaars. Op de voltmeter is de rijspanning af te lezen. De Ampèremeter geeft het stroomverbruik aan van wissels, seinen en verlichting. Seinen en wissels konden worden bediend door 72 contactpuntjes uit oude Volkswagens.

De onderzijde van de regelunit. Boven telefoonkabel 1 en onder telefoonkabel 2.
De aansluitplaat aan de tafel. De verrijdbare unit was met twee telefoonkabels verbonden met de tafel.
Na de verhuizing in 2010 opnieuw een tafel gebouwd.
De lege kamer prima geschikt voor de treintafel.

 

De bouw van de nieuwe tafel.  3,00 x 1,25 meter.

Het nieuw ontworpen railplan.
De montage van de rails volgens het ontwerp.

De werkzaamheden voor het maken van een logischer schakelpaneel.

Door het aanklikken met het stekkertje van het snoertje aan de messing puntjes kan iedere wissel, sein en ontkoppelrail eenvoudig en overzichtelijk worden bediend. Met de onderste schakelaars kan op handbediening of automatisch rijden worden overgeschakeld. De doodlopende sporen zijn gesperd door een diode, waardoor iedere locomotief automatisch stopt. Na het ompolen van de + en - rijdt de loc. dan weer terug.

2013.

De oude VW contactpuntjes onder het nieuwe bedieningspaneel werden nu eindelijk verwijderd en ook een overbodige telefoonkabel werd gedemonteerd.  Door het opklappen van de tafel is overzichtelijk te werken aan de elektrische bedrading.

Februari 2014.

Begonnen met de aankleding van het landschap en het plaatsen van de laatste gebouwen.

Het locomotiefdepot met rechtsvoor de machinefabriek en rechtsachter het haventje en houtzagerij.

Het kleine haventje. Een havenkraantje ontbreekt nog.
Koetjes in de wei en paarden bij de stal.

Maart 2014. Apotheek, postkantoor en bakkerij geplaatst. Verder een begin gemaakt van de achtergrond.
De brandweerkazerne is nu 90º gedraaid.
Mei 2014.

 Een havenkraantje gebouwd.

Maart 2015. Oude Lilliputwagon omgebouwd tot restaurant.
Een sloperij gebouwd.

Het begin van een bos met een camping.

Maart 2017.
Rechterhoek opgevuld met trafohuisje.

Linkerhoek opgevulde met o.a. kerkje.

 

In 2019 is de tafel gedemonteerd en alles te koop gezet.

Terug naar de startpagina