Terug naar het vakantie
menu
|
Kiellegging |
14 december 1956. |
Tewaterlating |
13 september 1958. |
Oplevering |
20 augustus 1959. |
Bruto register ton (brt) |
38.645. |
Waterverplaatsing |
31.016 ton. |
Eigen gewicht |
7.678 ton. |
Snelheid |
21.5 mijl. |
Lengte over alles |
228,12 meter. |
Breedte |
28.65 meter. |
Diepgang |
9 meter. |
Hoogte kiel tot bovenkant pijpen |
49.83 meter. |
Aantal passagiers |
(transatlantisch) 655 eerste klasse en 801 toeristenklasse. |
Aantal bemanning |
639. |
Aantal passagiers 1965 |
1407. |
Aantal passagiers 1968 |
1050 cruise passagiers en 776 bemanningsleden. |
Aantal dekken |
11. Met passagiers accommodatie op B,
A, Main,
Lower Promenade, Promenade, Upper Promenade, en Bootdek.
|
Aantal reddingboten |
18 waarvan twee gemotoriseerd met een 40 pk
dieselmotor. Totale capaciteit 2.246 personen. |
Reddingvesten |
2.260 |
|
|
Ontwerp
De Rotterdam was
oorspronkelijk ontworpen als 'running mate' voor de populaire Nieuwe
Amsterdam (II) van 1938, maar de ontwerpwerkzaamheden werden als gevolg
van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog stopgezet. Toen de
economische omstandigheden zodanig waren verbeterd dat men begin 1954
opnieuw over de bouw van het schip ging nadenken, was het al duidelijk dat
aan de tijd van het trans-Atlantische passagiersschip een eind zou komen.
De ontwerpers hadden dat in het achterhoofd toen ze een zeer vernieuwend
schip ontwierpen, een schip met twee klassen, horizontaal gescheiden met
verwijderbare wanden en een uniek dubbel trappenhuis dat een eenvoudige
ombouw naar een-klasse cruiseschip mogelijk maakte.
De machine-installatie
werd op driekwart van achteren geplaatst en in plaats van schoorstenen
kreeg het schip twee moderne rookkanalen. Om het schip toch een
gestroomlijnd profiel te geven werd een groot dekhuis geplaatst bovenop de
opbouw midscheeps waar normaal de schoorsteen zou staan. Hiermee werd het
een voor die tijd controversieel schip, maar dit profiel zou later
baanbrekend blijken te zijn en diverse onderdelen van het ontwerp zijn in
latere cruiseschepen terug te vinden. |
Bouw
Op 27 oktober 1955
bestelde de Holland-Amerika Lijn (HAL) het schip bij de RDM in Rotterdam.
Op 14 december 1956 werd onder bouwnummer 300 de kiel van het schip
gelegd. De doop en tewaterlating op 13 september 1958 door koningin
Juliana
was een enorme publiekstrekker, die door tienduizenden
belangstellenden aan beide oevers van de rivier werd bekeken en met
camera's vastgelegd. Op 11 juli 1959 vond de eerste proefvaart plaats, van
1 tot en met 6 augustus werden de technische proefvaarten gehouden en op
20 augustus 1959 droeg de werf het schip tijdens de officiële proefvaart,
wederom in aanwezigheid van koningin Juliana, aan de HAL over. |
Technische gegevens
De voortstuwing
van het schip bestaat uit 4 ketels (3 actief, 1 reserve), die stoom
leveren aan 3 Parsons stoomturbines (een hogedruk-, een middeldruk- en
een lagedrukturbine), alle gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De
Schelde te Vlissingen, die elk, door middel van
dubbele-reductietandwielkasten en asleidingen, gekoppeld zijn aan twee
bronzen, driebladige schroeven die samen een vermogen leveren van
35.000 PK met 135,5 omw/min. |
|
|
Holland-Amerika Lijn
Lijnvaart
In de eerste tien jaar
zette de HAL de Rotterdam van april tot en met december voornamelijk in op
de trans-Atlantische route Rotterdam-New York, buiten het seizoen voerde
het schip cruises uit. Zo vertrok het schip op 3 september 1959 vanuit
Rotterdam voor haar maidentrip naar New York. Op deze route werden meestal
Le Havre en Southampton aangedaan. Het schip maakte in dit eerste seizoen
maar vier overtochten, want op 11 december begon ze aan haar eerste
cruise, een 49-daagse reis van 14.878 zeemijlen langs zestien havens in
Midden- en Zuid-Amerika, gevolgd door een 75-daagse
vier-continenten-cruise. In april 1960 hervatte het weer de
trans-Atlantische dienst. Dit patroon zou zich in de daarop volgende jaren
herhalen.
In 1961 (februari -
april) en in 1962 (februari- april) maakte de s.s Rotterdam een cruise
rondom de wereld. De reclame-slogan was 'around the
world in eighty days'. De reis was geheel volgeboekt met (vooral)
rijke Amerikanen. De reis ging van New York de Atlantische Oceaan over, de
Middellandse Zee en het Suezkanaal door naar India. Vervolgens werden
Taiwan, Hongkong en Yokohama aangedaan. Hierna volgde de grote oversteek
naar Hawaï, vervolgens ging het via Californië en Mexico via het Panama
kanaal weer terug naar New York.
Inmiddels had het
vliegverkeer de trans-Atlantische passagierslijnvaart geheel verdrongen.
In 1968 kondigde de HAL daarom aan dat het de 'grote drie' in zijn vloot,
de Nieuwe Amsterdam (II), Statendam (IV) en Rotterdam, min of meer
uitsluitend op de cruisevaart zou gaan inzetten en hiervoor zou ombouwen.
De Rotterdam keerde op 3 oktober 1968 terug in Rotterdam van haar laatste
trans-Atlantische reis en ging naar de RDM voor de verbouwing. |
Cruisevaart
Na een twee maanden
durende verbouwing bij de RDM waarbij het schip werd ingericht tot
fulltime cruiseschip, vertrok het op 9 december 1968 weer uit de Maasstad.
Er ontstond een min of meer regelmatig patroon van wintercruises in het
Caraïbisch gebied en zomerreizen in Alaska. De maanden januari tot en met
april waren gereserveerd voor de traditionele wereldcruise, die de
Rotterdam al in 1961 van de Statendam had overgenomen. De circa
tachtig dagen durende rond-de-wereld-cruise van de HAL werd een begrip en
een steeds groter aantal, vooral Amerikaanse passagiers bouwde hierdoor
een langdurige, min of meer vaste relatie met het schip op.
Door de vooral op de
Amerikaanse markt gerichte cruisevaart en de toenemende efficiency bij de
HAL werd de band met Nederland en de thuishaven Rotterdam steeds losser.
In de eerste drie jaar na ombouw kwam de Rotterdam nog speciaal
vanuit Noord-Amerika voor de jaarlijkse dokbeurt naar Rotterdam, waaraan
de rederij handig twee trans-Atlantische overtochten koppelde. Maar ook
dat kon goedkoper, en vanaf 1972 vond het onderhoud bij scheepswerven in
Amerika plaats. Daarmee was de relatie met Rotterdam doorbroken, en na een
laatste dokbeurt in Rotterdam vertrok het schip op 6 oktober 1971 uit haar
thuishaven. Het zou 27 jaar duren voordat het schip, onder een andere
naam, de Rotterdamse haven weer zou aandoen.
Ook andere zaken
veranderden. Nadat al eerder een modern gestileerd logo het oude
HAL-beeldmerk van de middenopbouw had verdrongen, volgden in de jaren
daarna andere aanpassingen die het schip minder vertrouwd maakten: in
april 1973 werd het onder de goedkopere vlag van de Nederlandse Antillen
gebracht en kreeg het Willemstad als thuishaven achterop het
schip geschilderd, tegelijk veranderde de eigenaar zijn naam in Holland
America Cruises en in oktober 1973 werd de grijze romp blauw geschilderd.
Met de opkomst van
steeds modernere en grotere cruiseschepen, ook voor de lagere
marktsegmenten, en het verdwijnen van oudere tonnage bij andere rederijen,
transformeerde het onder de bijnaam 'Grand Dame' langzaam tot een icoon
van een voorbije tijd. Een bepaalde groep vooral kapitaalkrachtige
passagiers vond dit aantrekkelijk en koos juist daarom voor een cruise op
de Rotterdam. Het schip bleef daarom een belangrijke inkomstenbron voor de
maatschappij.
Ook Holland America
Cruises zag in dat niet iedere modernisering een verbetering was en dat
teruggrijpen op het Nederlandse verleden onder de vooral Amerikaanse
clientèle goed kon uitpakken. Vanaf 1986 noemde de rederij zich weer
Holland America Line en introduceerde het een nieuw logo waarin het oude
beeldmerk was verwerkt. In 1989 werd de divisie toerisme van de HAL
verkocht aan Carnival Cruise Lines in Miami, maar onder eigen naam
voortgezet. Ook Carnival maakte graag goede sier met de Nederlandse,
degelijke reputatie van de HAL en de bijzondere plaats die de Rotterdam
inmiddels in de cruisewereld had ingenomen. Dat bleek uit de investering
die Carnival deed toen het schip in september 1989 een grootscheepse
renovatie onderging bij Northwest Marine Ironworks in Portland (Oregon).
Toch moest in de jaren
negentig ook de Rotterdam voldoen aan steeds verder opgeschroefde SOLAS-veiligheidseisen,
waarvoor nieuwe aanpassingen aan het schip noodzakelijk waren.
Uiteindelijk leek de rederij dit niet meer rendabel. Tot treurnis van een
grote schare vaste cruisegangers kondigde de HAL daarom in 1997 aan dat
het schip uit de vaart zou worden genomen en dat een vervanger was
besteld, die als Rotterdam (VI) in de vaart zou komen. Met een 'gala
finale cruise' beëindigde de Rotterdam op 30 september 1997 in Fort
Lauderdale
haar laatste cruiseseizoen. |
|
Premier
Cruises
Het schip werd op 3
oktober 1997 in Norfolk (Virginia) overgenomen door de Amerikaanse
cruisemaatschappij Premier Cruises, een maatschappij die een markt zag in
de exploitatie van oudere, van stoomturbines voorziene, tweedehands
schepen. Deze bracht het schip onder de vlag van de Bahama's (thuishaven
Nassau) en herdoopte het in Rembrandt, om op die manier de
Nederlandse identiteit en vaste klanten te behouden. Het werd in Norfolk
en Freeport (Bahama's) aangepast aan de nieuwe veiligheidseisen en maakte
vanaf 8 december 1997 haar eerste cruise vanuit Brazilië.
In mei 1998 werd het
vaargebied verlegd naar Europa, waar het programma op 26 oktober 1998
eindigde in Rotterdam, de oude thuishaven, na 27 jaar afwezigheid. Het
schip bleef onder veel belangstelling twee nachten over aan de vertrouwde
Wilhelminakade, voordat het een klassieke koers inzette: een
trans-Atlantische overtocht via Southampton naar New York.
Premier Cruises kwam
in 2000 echter onverwacht in financiële problemen en op 14 september werd
de Rembrandt tijdens een cruise in Halifax (Nova Scotia)
op verzoek van een Amerikaanse investeringsbank aan de ketting
gelegd. Nadat de passagiers het schip hadden verlaten werd het op 21
september opgelegd in Freeport, Bahama's. |
|
Behoud
Inmiddels was in mei
2001 de Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam opgericht die zich inzette
voor het behoud van het schip als maritiem erfgoed. Het doel van de
stichting was het schip weer in Rotterdam af te meren als statische
attractie met een nieuwe functie.
Na talloze geruchten
en problemen deed de investeringsbank het schip op 1 mei 2003 over aan RDM
BV, een vennootschap van bedrijvendokter Joep van den Nieuwenhuijzen, die
het schip onderbracht in een afzonderlijke vennootschap: ss Rotterdam BV.
Het benodigde bedrag, de schrootwaarde van vijf miljoen euro, werd
voorgefinancierd door het Gemeentelijke Havenbedrijf Rotterdam. Doel was
het schip om te bouwen tot drijvend hotel, restaurant, congrescentrum en
casino in Rotterdam.
Na drie jaar en negen
maanden stilgelegen te hebben, vertrok de Rotterdam op 17 juni 2004 aan de
tros van een sleepboot uit Freeport naar Gibraltar, waar het op 12 juli
2004 werd afgemeerd. Hier werden de eerste voorbereidende werkzaamheden
voor de renovatie uitgevoerd: het inventariseren van de verschillende
asbesttoepassingen. In augustus stonden de oude naam en thuishaven al weer
op het schip.
Intussen was de ss
Rotterdam BV onderdeel geworden van financiële verwikkelingen tussen de
diverse BV's van Joep van den Nieuwenhuijzen en het GHR, hetgeen tot het
aftreden van directeur Willem Scholten leidde. Korte tijd was het GHR
eigenaar van de Rotterdam, totdat op 30 juni 2005 het schip werd
verkocht aan een nieuwe eigenaar, De Rotterdam BV, opgericht door
Woningcorporatie Woonbron en investeringsmaatschappij Eurobalance BV (die
zich later terugtrok), in samenwerking met Woondrechtconsult (onderdeel
van Woonbron) en het Albeda College en Hogeschool Inholland. De
achtergronden van de nieuwe eigenaars worden weerspiegeld in de nieuwe
doelstelling: een congrescentrum, hotel, restaurant en opleidingscentrum,
permanent afgemeerd aan een door de gemeente beschikbaar gestelde kade aan
het Derde Katendrechtse Hoofd in het Rivierkwartier in de wijk Katendrecht
in Rotterdam.
Op 24 en 25 november
2005 werd de Rotterdam van Gibraltar versleept naar Cádiz, waar het in een
droogdok werd gezet om geheel opnieuw geschilderd te worden in de
originele kleuren. Inmiddels was voor de uiteindelijke verbouwing een
scheepswerf in Gdańsk uitgekozen. Opnieuw maakte een sleepboot vast en
vertrok het sleeptransport op 10 februari 2006 uit Cádiz. Tijdens de reis
passeerde de Rotterdam op 19 februari de Nederlandse kust, een moment dat
door een luchtfotograaf werd vastgelegd. Op 27 februari meerde het schip
af aan een pier in Gdańsk.
In Gdańsk ontstonden
problemen veroorzaakt door zakken met asbesthoudende materialen die zich
nog aan boord bevonden, wat volgens de Poolse autoriteiten verboden was.
Langdurige bureaucratische verwikkelingen, waarbij aan boord nestelende
beschermde zwaluwen ook nog een rol speelden, hielden de geplande
werkzaamheden aan het schip sindsdien tegen. Uiteindelijk besloten de
Poolse autoriteiten dat de Rotterdam moest vertrekken. Op 25
augustus 2006 vertrok het schip achter een sleepboot uit de haven van
Gdańsk en op 2 september kwam het aan in Wilhelmshaven. Daar werd het
asbest-afval verwijderd en werd het schip grondig gerenoveerd en
gereedgemaakt voor zijn nieuwe functies in Rotterdam. De rederij heeft
telkens succesvol beroep aangetekend tegen de uitwijzing totdat er bij het
Hoge Gerechthof beroep werd aangetekend door de Poolse staat. Dit werd
gewonnen maar tegen de normale gang van zaken in deed de rechter alle
voorgaande processtappen over. Daarop ging de rederij in beroep bij het
Europese hof voor de Rechten van de Mens. |
|
Ligplaats
Katendrecht
Op 2 augustus 2008
vertrok de Rotterdam uit Wilhelmshaven achter twee sleepboten naar
Rotterdam. Daar werd het schip op 4 augustus binnengesleept en afgemeerd
aan het Derde Katendrechtse Hoofd. Na verdere renovaties en aanpassingen
is het schip op 15 februari 2010 opengegaan voor het publiek. Vanaf
februari 2007 was aan de Brede Hilledijk 99 een informatiecentrum geopend
waar men terecht kon voor een fototentoonstelling en informatie over
toekomstige en geplande evenementen. Het is niet duidelijk voor hoelang de
Rotterdam op deze plaats afgemeerd zal blijven. Het bestemmingsplan voor
Katendrecht meldt dat de Rotterdam tot 2015 zal worden afgemeerd.
Tegelijkertijd wordt gemeld dat na 10-15 jaar de boot zal vertrekken,
waarna deze locatie wordt ontwikkeld tot woongebied. |
Terug naar het vakantie
menu |
|