Op de leeftijd van 15 jaar bouwde ik op zolder
bij mijn ouders mijn eerste Märklin treinbaan voorzien van de geheel
metaalrails met holprofiel staven en middenleider met puntcontacten .
Veel rollend materiaal is dan ook
reeds meer dan 61 jaar oud.
|
|
|
|
In de 70er jaren in Beverwijk bouwde
ik mijn tweede treintafel.
2,5 x 1,25 meter, opklapbaar als een
opklapbed.
In 1990 werd deze tafel met baan in
zijn geheel in een krat verhuisd naar Castricum. |
Onderstaande foto's tonen deze
treinbaan. Alle hoofdsporen waren voorzien van bovenleidingen.
|
|
|
|
|
|
De regeling/bediening.
In 70er jaren verbouwde ik alle
Märklin locomotieven naar gelijkstroom. De schakelwals met
overspanningrelais werd vervangen door diodes. De baan kreeg drie
circuits en dus ook drie regelaars. Op de voltmeter is de rijspanning
af te lezen. De Ampèremeter geeft het stroomverbruik aan van wissels,
seinen en verlichting. Seinen en wissels konden worden bediend door 72
contactpuntjes uit oude Volkswagens. |
|
De onderzijde van de regelunit.
Boven telefoonkabel 1 en onder telefoonkabel 2. |
|
De aansluitplaat aan de tafel.
De verrijdbare unit was met twee telefoonkabels
verbonden met de tafel. |
|
Tijdens onze verhuis, in 2008,
werd de baan gedemonteerd en opgeslagen in verhuisdozen. De
tafel werd gesloopt. De bovenleiding werd via Marktplaats verkocht.
Door de jaren heen waren de paaltjes bros geworden en de draden
gecorrodeerd. |
|
LGB treinbaan |
|
Leuk voor de kinderen om mee te spelen
tijdens logeer partijtjes. |
|
|
LGB-baan in de tuin op de Loet
186. |
|
|
|
Verder naar pagina 2 |