Märklin treinbaan

              Geschiedenis.     

Verder naar pagina 2

  

Op de leeftijd van 15 jaar bouwde ik op zolder bij mijn ouders mijn eerste Märklin treinbaan voorzien van de geheel metaalrails met holprofiel staven en middenleider met puntcontacten .

Veel rollend materiaal is dan ook reeds meer dan 61 jaar oud.

 

 

In de 70er jaren in Beverwijk bouwde ik mijn tweede treintafel.

2,5 x 1,25 meter, opklapbaar als een opklapbed.

In 1990 werd deze tafel met baan in zijn geheel in een krat verhuisd naar Castricum.

Onderstaande foto's tonen deze treinbaan. Alle hoofdsporen waren voorzien van bovenleidingen.

De regeling/bediening.

In 70er jaren verbouwde ik alle Märklin locomotieven naar gelijkstroom. De schakelwals met overspanningrelais werd vervangen door diodes. De baan kreeg drie circuits en dus ook drie regelaars. Op de voltmeter is de rijspanning af te lezen. De Ampèremeter geeft het stroomverbruik aan van wissels, seinen en verlichting. Seinen en wissels konden worden bediend door 72 contactpuntjes uit oude Volkswagens.

De onderzijde van de regelunit. Boven telefoonkabel 1 en onder telefoonkabel 2.
De aansluitplaat aan de tafel.

De verrijdbare unit was met twee telefoonkabels verbonden met de tafel.

Tijdens onze verhuis, in 2008,  werd de baan gedemonteerd en opgeslagen in verhuisdozen.  De tafel werd gesloopt. De bovenleiding werd via Marktplaats verkocht. Door de jaren heen waren de paaltjes bros geworden en de draden gecorrodeerd. 

LGB treinbaan
Leuk voor de kinderen om mee te spelen tijdens logeer partijtjes.

LGB-baan in de tuin op de Loet 186.

Verder naar pagina 2