|
|
2005.
April Helden.
Op de camping "De Heldense Bossen" waar de
voorjaarsmeeting van de VW Busclub werd gehouden had de
Nagelbrandweer een uitgebreide infostand.
Hier stond voor het eerst ook het opzetstuk te glimmen.
Aangezien Joop ekster neigingen heeft, had hij voor Job het
opzetstuk in de voorgaande winter geheel geschuurd, gepolijst en met
koperpoets blinkend gemaakt. Een pronkstuk in de bus en in de
huiskamer in Roermond. |
|
|
Voor de derde keer dit weekend naar de reeds bekende spuitplaats. Deze
keer hadden we snel water en diverse meegekomen “ramptoeristen” mochten
weer naar hartelust spuiten. |
|
|
2005.
Een onverwachte brandweeroefening bij voorheen Corus nu Tata
Steel. |
|
|
Op 17 september
waren we op uitnodiging te gast bij de Corus familiedag te
Beverwijk.
De afdeling die zich
bezig houdt met research op het gebied van Automotive stond die dag
in een speciaal daglicht met als slogan: “Time 2 Meet Something Old
Something New”.
Met drie busjes van
de vaste bemanning van de Nagel brandweer uit Roermond hadden we een
kleine kampeerplaats opgericht op het Corus terrein. Tegenover deze
plaats stond brandweermateriaal opgesteld met ook de “Moeder
Overste”, de oudste Hoogovens brandweer wagen. De T1 van Job Nagel
paste hier zeer goed bij. Diverse demonstraties hebben we samen
mogen geven aan de duizenden bezoekers. Met grote regelmaat reed de
prachtige stoomtrein langs onze geïmproviseerde camping om de vele
genodigden aan te voeren. Zelf bezochten wij ook de diverse
laboratoria en andere research afdelingen. Kortom een zeer gezellige
en waardevolle dag waarbij wij onze club op een ludieke wijze
hebben gepromoot. |
|
|
|
|
|
|
Jielis heeft er zin in. |
|
2006.
Leeuwen, 8 Mei. |
Nabij Leeuwen in de buurt van Roermond vonden we een
grindgat. Dicht bij het water. Met een nieuwe accu was starten van
de pomp geen probleem, maar toch moest er enige keren wat benzine
worden gegoten in de carburateur om de motor op gang te krijgen.
Zoals gewoonlijk hadden we daarna spoedig water. De zuigkorf lag net
in het water. Dankzij wat nieuwe pakkingen lekten de afsluiters ook
niet meer. Bijna 21.00 uur en tijd om naar huis te gaan. Maar helaas
de bus groef zich met de achterwielen in op het zanderige strandje.
Met enig graafwerk van Job kwamen we toch weer los. De eerste
oefening van dit jaar was geslaagd. De bus was klaar voor het
Spijlbustreffen in Sevenum. |
Een kleine oefening voor 2 personen. |
|
2006.
Het Spijlbus Treffen in Sevenum. |
|
|
Tijdens het zonovergoten weekend van 30 juni kwamen
ongeveer 150 spijlbussen naar Sevenum. De Nagelbrandweer was
uitgenodigd om een workshop “brand blussen” te geven en dit werd een
succes ondermeer door het zeer warme weer. De hele camping liep uit
en met drie pompen en vijf stralen kon er aardig worden gespoten.
Zoals gewoonlijk liepen de VW industriemotoren prima. De Nagel
Kronenburg en Zieglerpomp deden hun best alleen de Deutzpomp had
enige problemen met het aanzuigen van het frisse water uit de
campingplas. Jong en oud mochten de spuiten hanteren. Een feest bij
de tropische temperatuur. Na afloop werden op een nieuwe locatie met
vier T1 brandweerbussen opnieuw een oefening in scène gezet. Deze
keer hadden de bemanningen kompleet hun pak aan en helm op. Dit
alles voor een fotosessie voor het “Boxertje”. |
|
|
|
|
|
|
2007. Biddinghuizen, 60 jaar
transporter. |
Ook de Walibi figuranten waren van de partij. |
|
|
|
Op uitnodiging van de organisatiebureau Bink gaf de
Nagelbrandweer in een sloot nabij het expositieterrein een
spuitdemonstratie voor jong en oud. Tijdens de demonstratie was er
veel publiek.
Ieder die dat leuk vond mocht een spuit hanteren. Diverse
professionele camera’s maakten mooie plaatjes. .Tegen de avond gaf
de Nagelbrandweer nog een extra spuitoefening voor Jip, de kleinzoon
van Jielis Boet. Een mooi Pon feestje met een goede organisatie. |
|
|
|
|
2007.
Het vervoermiddel voor de Sint. In
december werd de bus weer ingezet om de Goede Sint met gevolg te
transporteren voor het personeelsfeest bij van Gansewinkel te Roermond. |
|
` |
|
|
2008. De eerste restauratie na
bijna 50 jaar.
De teller staat op
27.082 km.
Tijdens de diverse
brandweerdemonstraties had de bus veel te lijden.
Door lekkage van de pomp
heeft in de loop der jaren het water vooral aan de onderkanten van de
deurtjes achter de rubbers veel roest veroorzaakt. Job is dan ook
begonnen de bus te strippen en nieuwe stukken te gaan inlassen. Ook op
het dak werden overbodige gaten dichtgemaakt.
|
|
|
|
|
2018. Een aangename ontmoeting.
In Mei 2018 stonden we op de camperparking bij het
Franse kasteel Fontainebleau. En hoe is het mogelijk dat onze buurtjes,
de familie van Leeuwen uit Alkmaar naast ons stonden. |
|
|
De techniek.
Merk: Volkswagen /
Kronenburg
Type: Triomph LD.
(lage druk)
Bouwjaar:1959
Bus en pomp 1192
cc (30 PK)
Motornr.: 3480491
Chassisnr.: 551067
Het mysterie van het juiste bouwjaar?
1ste
kenteken: SF-53-68
Huidig (2de)
kenteken: DE-55-22 (29 juni 1990)
Op dit
kentekenbewijs staat als bouwjaar 1953.
Op de identiteit
oorkonde van het Volkswagen automuseum staat als bouwjaar
december 1959.
Conclusie: Er klopt
iets niet betreffende de geboorte van deze bus. |
|
|
Drie bösse op un rie.
De T1 “Nagel” brandweer, de T2 boozbus en de T3 Westfalia.
|
|
De
bemanning van de “Nagel” brandweerwagen.
Met enige
regelmaat werd de bus vroeger bemand met dezelfde “brandweerlieden”.
|
|
|
Job
Nagel, uiteraard als de commandant “R. van Teeffelen” (deze
naam staat op zijn uniformjas).
|
Jielis
Boet, de brandweerexpert uit Gouda samen met zijn trouwe
viervoeter Jive.
|
Antoon
Bokkers, de expert op het gebied van het nat houden van de
aardappelvelden.
|
Met enige
regelmaat werd de bemanning aangevuld met Jos Gubbels. Helaas
is Jos niet meer in ons midden.
|
Leo Ket,
de man die alles wist over de niet aanwezige
communicatiemiddelen.
|
Joop
Smulders als PR-man en reserve chauffeur.
|
|
|
Met dank aan Job en Hennie voor de mooie
herinneringen. |
Terug naar de start pagina |