De "Nagel" brandweer

Naar pagina 1

2005.         April Helden.

Op de camping "De Heldense Bossen" waar de voorjaarsmeeting van de VW Busclub werd gehouden had de Nagelbrandweer een uitgebreide infostand.

Hier stond voor het eerst ook het opzetstuk te glimmen.

Aangezien Joop ekster neigingen heeft, had hij voor Job het opzetstuk in de voorgaande winter geheel geschuurd, gepolijst en met koperpoets blinkend gemaakt. Een pronkstuk in de bus en in de huiskamer in Roermond.

 

Voor de derde keer dit weekend naar de reeds bekende spuitplaats. Deze keer hadden we snel water en diverse meegekomen “ramptoeristen” mochten weer naar hartelust spuiten.

2005.          Een onverwachte brandweeroefening bij voorheen Corus nu Tata Steel.

Op 17 september waren we op uitnodiging te gast bij de Corus familiedag te Beverwijk.

De afdeling die zich bezig houdt met research op het gebied van Automotive stond die dag in een speciaal daglicht met als slogan: “Time 2 Meet Something Old Something New”.

Met drie busjes van de vaste bemanning van de Nagel brandweer uit Roermond hadden we een kleine kampeerplaats opgericht op het Corus terrein. Tegenover deze plaats stond brandweermateriaal opgesteld met ook de “Moeder Overste”, de oudste Hoogovens brandweer wagen. De T1 van Job Nagel paste hier zeer goed bij. Diverse demonstraties hebben we samen mogen geven aan de duizenden bezoekers. Met grote regelmaat reed de prachtige stoomtrein langs onze geïmproviseerde camping om de vele genodigden aan te voeren. Zelf bezochten wij ook de diverse laboratoria en andere research afdelingen. Kortom een zeer gezellige en waardevolle dag waarbij  wij onze club op een ludieke wijze hebben gepromoot.

Jielis heeft er zin in.

2006.     Leeuwen, 8 Mei.

Nabij Leeuwen in de buurt van Roermond vonden we een grindgat.  Dicht bij het water. Met een nieuwe accu was starten van de pomp geen probleem, maar toch moest er enige keren wat benzine worden gegoten in de carburateur om de motor op gang te krijgen. Zoals gewoonlijk hadden we daarna spoedig water. De zuigkorf lag net in het water. Dankzij wat nieuwe pakkingen lekten de afsluiters ook niet meer. Bijna 21.00 uur en tijd om naar huis te gaan. Maar helaas de bus groef zich met de achterwielen in op het zanderige strandje.  Met enig graafwerk van Job kwamen we toch weer los. De eerste oefening van dit jaar was geslaagd. De bus was klaar voor het Spijlbustreffen in Sevenum.

Een kleine oefening voor 2 personen.

2006.        Het Spijlbus Treffen in Sevenum.

Tijdens het zonovergoten weekend van 30 juni kwamen ongeveer 150 spijlbussen naar Sevenum. De Nagelbrandweer was uitgenodigd om een workshop “brand blussen” te geven en dit werd een succes ondermeer door het zeer warme weer. De hele camping liep uit en met drie pompen en vijf stralen kon er aardig worden gespoten. Zoals gewoonlijk liepen de VW industriemotoren prima. De Nagel Kronenburg en Zieglerpomp deden hun best alleen de Deutzpomp had enige problemen met het aanzuigen van het frisse water uit de campingplas. Jong en oud mochten de spuiten hanteren. Een feest bij de tropische temperatuur. Na afloop werden op een nieuwe locatie met vier T1 brandweerbussen opnieuw een oefening in scène gezet. Deze keer hadden de bemanningen kompleet hun pak aan en helm op. Dit alles voor een fotosessie voor het “Boxertje”.

2007.     Biddinghuizen, 60 jaar transporter.

Ook de Walibi figuranten waren van de partij.

Op uitnodiging van de organisatiebureau Bink gaf de Nagelbrandweer in een sloot nabij het expositieterrein een spuitdemonstratie voor jong en oud. Tijdens de demonstratie was er veel publiek.

Ieder die dat leuk vond mocht een spuit hanteren. Diverse professionele camera’s maakten mooie plaatjes. .Tegen de avond gaf de Nagelbrandweer nog een extra spuitoefening voor Jip, de kleinzoon van Jielis Boet. Een mooi Pon feestje met een goede organisatie.

2007.         Het vervoermiddel voor de Sint.

In december werd de bus weer ingezet om de Goede Sint met gevolg te transporteren voor het personeelsfeest bij van Gansewinkel te Roermond.

`

 

2008.     De eerste restauratie na bijna 50 jaar.

 

De teller staat op 27.082 km.

Tijdens de diverse brandweerdemonstraties had de bus veel te lijden.

Door lekkage van de pomp heeft in de loop der jaren het water vooral aan de onderkanten van de deurtjes achter de rubbers veel roest veroorzaakt. Job is dan ook begonnen de bus te strippen en nieuwe stukken te gaan inlassen. Ook op het dak werden overbodige gaten dichtgemaakt.

 

2018.        Een aangename ontmoeting.

In Mei 2018 stonden we op de camperparking bij het Franse kasteel Fontainebleau. En hoe is het mogelijk dat onze buurtjes, de familie van Leeuwen uit Alkmaar naast ons stonden.

De techniek.

Merk: Volkswagen / Kronenburg

Type:  Triomph LD. (lage druk)

Bouwjaar:1959

Bus en pomp 1192 cc (30 PK)

Motornr.: 3480491      Chassisnr.: 551067

Het mysterie van het juiste bouwjaar?

1ste kenteken: SF-53-68

Huidig (2de) kenteken: DE-55-22 (29 juni 1990)

Op dit kentekenbewijs staat als bouwjaar 1953.

Op de identiteit oorkonde van het Volkswagen automuseum staat als bouwjaar december 1959.

Conclusie: Er klopt iets niet betreffende de geboorte van deze bus.

Drie bösse op un rie. De T1 “Nagel” brandweer, de T2 boozbus en de T3 Westfalia.

 

De bemanning van de “Nagel” brandweerwagen.

Met enige regelmaat werd de bus vroeger bemand met dezelfde “brandweerlieden”.

Job Nagel, uiteraard als de commandant “R. van Teeffelen” (deze naam staat op zijn uniformjas).

Jielis Boet, de brandweerexpert uit Gouda samen met zijn trouwe viervoeter Jive.

Antoon Bokkers, de expert op het gebied van het nat houden van de aardappelvelden.

Met enige regelmaat werd de bemanning aangevuld met Jos Gubbels. Helaas is Jos niet meer in ons midden.

Leo Ket, de man die alles wist over de niet aanwezige communicatiemiddelen.

Joop Smulders als PR-man en reserve chauffeur.

Met dank aan Job en Hennie voor de mooie herinneringen.

Terug naar de start pagina