|
2021.
Bezoek aan Kessel, Limburg. |
De "Nagel" brandweerbus is nog steeds
in topconditie. We maakten een ritje door de omgeving. |
|
|
Van deze foto is een legpuzzel gemaakt
van 1000 stukjes en ingelijst. Cadeautje voor Job. |
|
|
|
2022.
Oefening aan de sluis van Linne, Limburg.
Zondag 30-10. Met dit prachtige zomerse weer lekker spuiten met twee
stralen. |
|
|
|
|
|
|
|
2023. |
De bus krijgt een goede service
beurt voor de meeting in Hannover.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dat ziet er weer netjes uit.
Klaar voor de reis naar Duitsland.
|
|
|
Oud (1959) en nieuw (2023) naast
elkaar. |
|
|
De geschiedenis van deze bijzondere
bus. |
1992.
Te koop in
Noord-Holland.
Na een “werkzaam”
leven en 4500 km op de teller stond deze gave bus in 1992 te koop in
Noord-Holland bij een garagebedrijf.
Het echtpaar van
Leeuwen uit Alkmaar kocht dit mooie voertuig.
|
|
|
In de zomervakantie reden we
via de ferry Hoek van Holland – Harwich naar Engeland. Van
4 t/m 7 juli bezochten we het British Vanfest nabij Malvern.Tijdens
deze grootse jaarlijkse meeting zagen we de rode Nederlandse
brandweerbus voor het eerst. Het interieur bestond toen uit een
Spartaans kampeerinterieur. De brandweerbus mocht daar staan te
pronken in de hal met Special displays. Op dat moment stond de
teller op 10.500 km. |
1997.
Engeland BVF in de
Malvern Hills.
Het Vanfest is ’s werelds grootste evenement voor eigenaars en
liefhebbers van de VW-Type 2 transporter bestelwagens.
|
2001.
Te koop / Verkocht.
In oktober ontving
ik een telefoontje van Han van Leeuwen uit Alkmaar. Als clubleden
van VW busclub zocht hij een goed tehuis voor de rode T1
brandweerbus uit 1959. Of ik een serieuze koper voor hun bus kon
vinden. In mijn vriendenkring was een aspirant eigenaar dan ook
spoedig gevonden. Job en Hennie hadden na mijn lyrische beschrijving
van deze mooie bus dan ook een onrustige nacht gehad. En zelfs samen
dezelfde droom. En wel om op 24 november, de intocht van de Goed
Heilige man in een nostalgische brandweerbus te kunnen
verwezenlijken. Dezelfde maand werd op een zondag een afspraak
gemaakt om de bus te bekijken in Alkmaar. De rode bus stond reeds
gewassen en voorzien van zwaailicht en schijnwerper ons buiten op te
wachten onder de carport.
De
koop voor een mooie prijs was dan ook snel beklonken. De APK en
verzekering waren in orde en na het tekenen van een koopcontract
mocht de rode meteen van Noord-Holland mee naar het Limburgse
Roermond. Want stel dat Han van Leeuwen spijt zou krijgen van de
verkoop. Het afscheid viel tenslotte wel zwaar voor de oude
eigenaren.
|
|
|
|
|
|
Bij de tussenstop in Castricum, mocht ik ook nog even
rondtoeren in de nieuw verworven aanwinst en genieten van de sound
van de pittige 1200 cc motor. Wat een bekijks heb je op straat met
zo’n rode T1.
|
Op de deuren prijkte
nog steeds het logo van het chemische bedrijf Purac in Gorinchem. Na
enige navraag bleek de bus eerst in de gemeente Nieuwland te hebben
geopereerd.
|
2002.
Na het verwijderen
van de kampeermeubeltjes kreeg de bus in het voorjaar een
Zieglerpomp in zijn interieur. Deze werd gekocht van een boer in
Maasbree. Deze gebruikte hem voor beregening van zijn land. De pomp
werd aangedreven door een 1200 cc VW boxermotor. De
magneetontsteking werd voor het gemak vervangen door een modernere 6
Volt versie.
De motor met pomp
stond met zijn slede gewoon op de houten vloerplaat. Op deze plaat
zit een mooi rood noppenzeiltje geplakt.
Zodra de pomp in
werking is word door de uitlaat de vloer zo heet, dat het zeil week
word en gaat blazen. Normaal hoort de slede op twee geleiders te
staan en daarop tijdens het rijden geborgd. |
|
|
|
10 juli, Roermond.
De bus kreeg ook nog een aanhanger met een Ziegler pomp en 1600cc
motor. Met beide pompen kunnen nu een aardig brandje worden geblust.
Aan de perszijde kunnen per pomp maximaal 6 stuks 2-duims slangen
met straalpijpen worden aangesloten.
Voorzien met beide pompen een heeft de bus een fors totaal
gewicht, waarbij op de snelweg nu niet bepaald een acceptabele
snelheid kan worden behaald om mee te komen in het huidige verkeer.
Een prettige bijkomstigheid van de aanhanger met pomp is dat dit
voertuig goed voldoet op meetings als Limburgse stammtisch.
De naam Stammtisch zegt het in
principe al. Gezellig wat drinken, eten en kletsen. |
De stoere Nagelbus in het avondlicht.
Terwijl wij op de camping in Herkenbosch kampeerden,
kwam Job na zijn werk nog even langs voor een fotosessie. De Ziegler
pomp achter de bus en de Kronenburg pomp in de bus. |
|
2003.
Lintelo Pasen.
19 april oefening 1.
Het paasweekend is altijd een mooie gelegenheid om
te spelen met het brandweermateriaal. Aan het riviertje de Slinge is
een mooie ruimte om naar hartelust te kunnen spuiten. Na wat
problemen met op de juiste manier de pomp te laten aanzuigen hadden
we na een half uurtje werken eindelijk voor de eerste keer water.
Hoera!
|
Dit leverde mooie
fotoplaatjes op aan de overkant van de Slinge. |
Het vullen van de zuigbuis met de emmer. |
|
|
|
De benzine was weer snel op en dus einde oefening. |
Onder de leiding van Jielis leerden we de slangen professioneel
oprollen. |
|
|
Doordat ook aan de pompzijde diverse pakkingen lek waren spoot
het water in het interieur van de bus, waarbij onder de houten
bodemplaat nogal wat water kwam. Uiteindelijk niet zo best voor een
gave T1 bus. |
Alles drogen op de camping. |
|
Een andere pomp.
In april werd de
Zieglerpomp vervangen door een originele Kronenburg pomp. Een bronzen
centrifugaalpomp met een capaciteit van 800 tot 1000 liter/min
(gekocht in Budel). Veel oud brandweermateriaal werd verkregen van
diverse brandweerkorpsen. Op vakantie werd iedere brandweerkazerne die
op de route kwam wel even met een bezoekje vereerd door Job. Tot in
Bremen toe werd materiaal verzameld. De brandweer van Roermond was ook
een goede sponsor. |
De motorzijde van de Kronenburg pomp. |
|
|
2004. Rosmalen. |
In de sneeuw werden diverse leuke plaatjes geschoten. |
In de middag waren we omstreeks 16.00 uur
uitgenodigd op de brandweerkazerne van Rosmalen. , waarna de koffie
met een hapje welkom waren na de vrieskou buiten. In de kazerne
namen we de mogelijkheid om de bus binnen te wassen met warm water
snel even waar.
|
Dit jaar hadden we
ingeschreven voor de 1-1-2 display. Een stand zou worden ingericht met
een verzameling calamiteiten-voertuigen bij elkaar. Bestaande uit een
politiekever uit het politiemuseum, een brandweerkever, de T1
brandweerbus met motorspuitaanhanger van de Stichting Historisch
Brandweermateriaal, de T1 manschappenwagen van de groep Rosmalen en
uiteraard de Nagel brandweer uit Roermond. En als laatste de gele T2
brandweerbus van TNO uit Rijswijk.
Zaterdag 3 januari.
In
de morgen gingen we op weg naar Roermond. Aldaar alle benodigde
materialen ingepakt voor de aankleding van de stand. Op mijn
brandweerpak werden nog snel wat strepen op de epauletten geschoven. Dat
zag er beter uit nu ik gepromoveerd was als brandwacht 1ste
klas.
Omstreeks 17.00 uur
gingen we in colonne richting Autotron om het materieel te gaan
opstellen voor de Zondag. We overnachten die nacht weer in Roermond in
ons eigen Westfalia campertje.
Zondag 4 januari.
In de middag werd het gezellig druk met bezoekers.
Uiteraard gingen we ook zelf een kijkje nemen op de fantastische stand
van onze club. Großglöckner gevoelens kwamen weer boven. Omstreeks 16.00
uur vond de prijsuitreiking plaats. Wij mochten de 2de prijs
in ontvangst nemen. De LVCN kreeg de 1ste prijs. Mark Andeweg
droeg de beker aan de pas gestorven Herman Brooymans op.
|
Toeval! De km-stand stond op (2)5522.
Kenteken DE-55-22.
|
|
|
Nog wat leuke
plaatjes. |
|
|
|
|
|
|
Brandweerhond Beau.
|
Brandweerman Ramses.
|
|
Verder naar
pagina 2 |