Dek 7
|
Het brugdek. |
De kaartentafel
|
Kees aan de scheepstelegraaf. Volle
kracht vooruit!
Toestel om vanaf de brug naar
de machinekamer de gewenste vaart door te geven (vooruit,
achteruit, stop enz.).
|
|
|
|
Uitzicht vanaf de brug.
|
|
Dek D
Het zwembad
Onze rondleider voor de
machinekamer werd door twee lieftallige dames opgepiept.
Bij het zwembad begint de rondleiding door
de machinekamer met een een lengte van 90 meter.
|
|
|
De voortstuwing geschied door 2 driebladige bronzen
schroeven. Diameter 6.096 meter. Gewicht per stuk: 23.5 ton. Bij volle
snelheid 131 omwentelingen per minuut. In 1988 werd een boegschroef
ingebouwd.
|
|
Een voorbeeld van de 4 persoonshut voor de bemanning.....
|
....en een passagiershut.
|
|
De elektriciteit
centrale.
|
Dek F
|
4 door turbines aangedreven draaistroomgeneratoren elk met een
max. capaciteit van 1875 KVA 440 Volt driefase perioden met een
arbeidsfactor van 0,8'.
|
Per opvarende kan 2,7 KW worden opgewekt. Dit betekent dat de
centrale in staat is een stad van ongeveer 20.000 inwoners te
bedienen.
|
De stabilisatoren. Denny-Brown.
|
Aan elke kant van het schip een vin onder de waterlijn.
Aangedreven door een electrisch-hydraulisch systeem en
bestuurd door drie gyroscopen.
|
Een van de waterdichte deuren.
De romp is dubbel uitgevoerd en verdeeld in 42 waterdichte
compartimenten welke worden gebruikt voor de opslag van drinkwater,
brandstof en smeerolie.
|
De tanks.
27 brandstoftanks met een totale inhoud van 3.429 ton, waarvan er 17
in
de dubbele bodem en 10 in de romp van het schip zijn geplaatst. Voor
opslag van vers water uit de distilleer- installatie zijn er 5 tanks
met een totale capaciteit van 787 ton. Verder zijn er nog 6 tanks met
een totale capaciteit van 1.300 ton voor opslag van vers water dat
alleen gebruikt wordt voor wassen.
|
|
Boiler room met de 4 stoomketels. |
|
De hoofdmachinekamer.
Met 2
x 3 Schelde-Parsons stoomturbines met een vermogen van 38.500 apk. |
|
De schakeltafel met de manouvreerstand in de
machinekamer. |
|
Scheepstelegraaf van Gebroeders Kwant, Sneek.
|
De stuurboord en bakboord schroefassen. |
|
Verder naar de
pagina met de geschiedenis |